LTStraipsnyje supažindinama su Antonio Gramsci suformuluota hegemonijos koncepcija, leidžiančia išsiaiškinti identiteto formavimosi principus. Atskirai dėmesio šiuo atveju skiriama Jeano ir Johno Comaroffų nubrėžtai atskirties linijai tarp hegemonijos ir identiteto sampratų. Katalikiškojo identiteto fenomenas Lietuvoje yra pateikiamas pavyzdžiu, iliustruojančiu nesėkmingo identiteto formavimosi proceso atvejus tada, kai jis yra atribojamas nuo hegemonijos konsensuso paieškų ir suvokiamas vien ideologiniu pagrindu. Autorius aptaria hegemonijos fenomeno panaudojimo galimybes identiteto formavimo religiniu aspektu kontekste. Jis tai daro sąmoningai, žinodamas gilias katalikybės tradicijas Lietuvoje. Diskutuodama su kitomis šalies kultūrinio gyvenimo realijomis, kurių viena svarbiausių yra tautos istorinės gyvensenos ir kultūrinio palikimo nuostatos, Bažnyčia dažnai praranda savo įtakos sferas kovoje dėl ideologinės hegemonijos pozicijų. Visa tai dar labiau komplikuoja nuolat stiprėjanti individualistines ir pasaulietines gyvensenos vertybes propaguojanti modernioji vakarietiškojo kapitalizmo ideologija. Nepaisant visuotinės opinijos, kad didžioji lietuvių dalis formaliai laiko save katalikais, tik nedaugeliui katalikybė yra tapusi esminiu jų gyvenimo būdo idealu. Daugeliui paprastų lietuvių katalikybė lieka svarbi ideologija ne tiek jų pačių gyvenime, kiek (jų nuomone) kitų visuomenės sluoksnių – bendruomenės elito – interesams tarnaujanti ideologija.Reikšminiai žodžiai: Hegemonija; Ideologija; Katalikybė; Kultūros paveldas; Tapatybės politika; Catholicism; Cultural heritage; Hegemony; Identity politics; Ideology; Lithuania.
ENThe paper acquaints with the concept of hegemony formulated by Antonio Gramsci, which allows identifying the principles of identity formation. Individual focus is shifted on the separating line between hegemony and identity concepts demarcated by Jean and John Comaroff. The phenomenon of Catholic identity in Lithuania is presented through an example illustrating cases of unsuccessful process of identity formation when it is dissociated from the quest for hegemony consensus and perceived solely on an ideological basis. The author discusses the opportunities for the use of the hegemony phenomenon in the context of identity formation from the religious aspect. He does it consciously, aware of the deep tradition of Catholicism in Lithuania. Discussing with other realia of the country’s cultural life, one of the most important whereof is the attitudes of the nation’s historical lifestyle and cultural heritage, the Church often loses its spheres of influence in the fight for ideological hegemony positions. All this is even more complicated by the ever strengthening modern ideology of Western capitalism, which propagates individualistic and secular lifestyle values. Despite universal opinion that the majority of Lithuanians formally consider themselves to be Catholics, only a small part can say that Catholicism has become their key ideal of lifestyle. For many ordinary Lithuanians Catholicism remains an important ideology not in their own life but rather (according to them) an ideology that serves the interests of other social layers – the elite of the community.