XVI-XVII a. Aleksoto laivų statykla Kaune

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
XVI-XVII a. Aleksoto laivų statykla Kaune
Alternative Title:
Shipyard of Aleksotas in the 16th-17th century in Kaunas
Summary / Abstract:

LTXVI a. - XVII a. pirmojoje pusėje laivus Kauno pirkliams ir kitiems užsakovams statė laivų statytojai, susitelkę Kauno priemiestyje kairiajame Nemuno krante - Aleksote. Įmanoma, kad laivų statykla sėkmingai veikė dar XV a., nes iš kur kitur kauniečiai galėjo įsigyti tiek laivų, kad Kauno-Dancigo vandens kelyje nustelbė hanzeatus. Vieta kur laivai iškraudavo balastą, pasikraudavo prekių, būdavo iškeliami į krantą vokiečių kalba buvo vadinamos Lastadija (Lastadie). Lastadijų ir Kauno "lixthat, Alekstacz, Aleksztat, Alextat, leksztat" paskirtis buvo tokia pati. Akivaizdu, kad Aleksotas yra sulietuvinta minėtų vardų forma. Aleksote kūrėsi nuolatiniai gyventojai ir ėmė formuotis Kauno priemiestis. Svarbiausia šito priemiesčio dalis buvo laivų statykla. 1595 m. sąraše išvardytos joje statomų laivų rūšys (vytinės, škutai, strugai, botai, pergos) ir nurodyti mokesčiai, kuriuos miestui turėjo sumokėti užsakovai. Po XVII a. šeštojo dešimtmečio didžiosios suirutės, kai Kaunas buvo kelis metus okupuotas Rusijos kariuomenės, patyrė didžiulę maro epidemiją ir keliems dešimtmečiams prarado ūkinę galią, šaltiniuose apie Aleksoto laivų statyklą žinių neaptinkame. Aleksotas XVIII a. pabaigoje jau buvo nusmukęs iki Kauno miesto valdų kairiajame Nemuno krante - Fredos kaimo lygmens. XVII-XVIII a. Nemuno baseine laivų statyba susitelkė Nemuno ir Neries aukštupių miesteliuose ir kaimuose, Radvilų ir kitų stambių žemvaldžių valdose. Laivų statyklos vieta Aleksote šaltiniuose tiksliai neįvardijama, archeologams jos aptikti dar nepavyko.Reikšminiai žodžiai: Aleksotas; Amatininkai; Istorija; Istorija (XVI-XVII a.); Kaunas; Laivai; Laivų statyba; Statyba; Statyklos, laivų; Aleksotas; Artisan; Construction; History; History (XVI-XVII c.); Kaunas; Lithuania; Ships; Shipyard.

ENIn the 16th–first half of the 17th c. ships for merchants of Kaunas and other customers were constructed by ship constructors located in a Kaunas suburb on the left bank of Nemunas. i.e. Aleksotas. It is presumed that ship construction was successfully operating as far back as in the 15th c., since there was no other place where Kaunas residents could acquire ships. The places where ships unloaded their ballast, loaded goods and were lifted on the shore were called Lastadie (a German name). The purpose of Lastadie and Kaunas “lixthat, Alekstacz, Aleksztat, Alextat, leksztat” was the same. It is obvious that “Aleksotas” is the Lithuanian form of the above names. Permanent residents settled down in Aleksotas and this suburb of Kaunas started shaping. The shipyard was the most important part of this suburb. The list of 1595 contains the types of ships constructed at this shipyard and the fees the customers had to pay to the city. After the great turmoil of the 6th decade of the 17th c., when Kaunas was occupied by the Russian army for several years and suffered from severe plague thus losing its economic power for several decades, no data about the Aleksotas shipyard are provided in historical sources. At the end of the 18th c., Aleksotas was the territory of Kaunas on the left bank of Nemunas. In the 17th–18th c., the construction of ships on the banks of Nemunas was concentrated in towns and villages of the upstream of Nemunas and Neris. The place of the shipyard in Aleksotas is not precisely indicated in historical sources, and archaeologists have not been successful in identifying it yet.

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/24822
Updated:
2013-04-28 20:38:19
Metrics:
Views: 74
Export: