LTŠiame straipsnyje analizuojama Vanagų bažnyčios istorija nuo 1945 metų. Vienos liuteronų bendruomenės pavyzdžiu straipsnyje atskleidžiamas savitas Klaipėdos krašto gyventojų identitetas. Vanagų bažnyčia yra viena naujausių dabartinėje Klaipėdos apskrityje – pašventinta 1909 metais. Su šia bažnyčia taip pat yra susijęs žymios lietuvių rašytojos Ievos Simonaitytės vardas. Ji gimė 1897 metais Vanagų kaime ir 1911 metais Vanagų bažnyčioje buvo konfirmuota. XX amžiaus pradžioje parapija turėjo 2500 narių ir didžiąja dalimi buvo lietuviška. Vis dėlto Vokietijos imperijos laikais, taip pat kaip ir po pirmojo pasaulinio karo, pamaldos buvo laikomos dviem kalbomis: iš ryto – vokiškai, po pietų – lietuviškai. 1945 metų kovo mėnesį vyko pirmosios pamaldos po Antrojo pasaulinio karo. Parapija sumenko prasidėjus trėmimams į Sibirą, emigracijai į Vokietiją. Tyrimas patvirtina, kad šio krašto gyventojų pagrindinis ir stipriausias identiteto komponentas, ypač stipriai pokariu skyręs lietuvininkus nuo atvykėlių iš Didžiosios Lietuvos, buvo religinė tradicija. Protestantų bažnyčia per visą sovietmetį, nepaisant sunkumų ir praradimų, liko viena regiono istorijos dalimi, kurios dėka klaipėdiškiai galėjo išsaugoti savo savitumą. Protestantiška aplinka ir istorija yra svarbiausi Klaipėdos krašto gyventojus, tiek likusius gimtinėje, tiek gyvenančius emigracijoje, jungiantys tiltai. Tai patvirtina buvusių klaipėdiškių, kurie dabar gyvena Vokietijoje, tačiau kiekvienais metais lanko savo gimtinę, istorijos, taip pat jų straipsniai ir žinutės užsienio spaudoje.Reikšminiai žodžiai: Identitetas; Klaipėda; Klaipėdiškių tapatybė; Klaipėdos kraštas [Klaipeda region]; Klaipėdos krašto identitetas; Liuteronų Bažnyčia; Identity; Klaipėda; Klaipėda Region; Klaipėda district; Lutheran Church; Memel; Memel Region; Memel Territory; Memel identity.
ENThe paper analyses the history of Vanagai Church since 1945. The paper uses an example of one Lutheran community to reveal a distinct identity of the inhabitants of Klaipėda region. Vanagai Church is one of most recent in the present county of Klaipėda; it was consecrated in 1909. The name of prominent Lithuanian writer Ieva Simonaitytė is also related to the church. She was born in 1897 in Vanagai village and was confirmed in Vanagai Church in 1911. At the beginning of the 20th c. the parish had 2 500 members and was mainly Lithuanian. However, in the period of Imperial Germany, like after World War I, service was held in two languages: in German in the morning and in Lithuanian in the afternoon. In March 1945, the first service after World War II was held. The parish shrank after the deportations to Siberia and emigration to Germany started. The research confirms that the main and strongest component of the identity of the people of this region, which particularly differentiated Prussian Lithuanians from the newcomers from Lithuania Minor, was a religious tradition. The Protestant Church during the entire Soviet period, despite difficulties and losses, remained one part of regional history due to which Klaipėda residents were able to preserve their distinction. Protestant environment and history are the most important links among Klaipėda region residents – both those who remained in their native country and those who emigrated. This is witnessed in the stories of former Klaipėda residents who now live in Germany yet visit their homeland every year, as well as in their articles and messages in foreign press.