Lietuvos sienų sargyboje : "Prezidentas Smetona" 1927-1932 m.

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos sienų sargyboje: "Prezidentas Smetona" 1927-1932 m
In the Journal:
Po muziejaus burėmis. 2010, t. 1, p. 18-31
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje apžvelgiama Lietuvos karinio jūrų laivyno ir laivo "Prezidentas Smetona" istorija 1927–1932 metais. Jūrų laivyno plėtros ir jūrų sienos apsaugos planai neturėjo rimtesnio pagrindo, kol nebuvo išspręsta Klaipėdos krašto ir uosto statuso problema. 1923 metais grąžinus Klaipėdos kraštą Lietuvai, išryškėjo pirmieji svarstymai apie karo laivyno reikalingumą. 1923 m. vasario 19 d. iš Klaipėdos išplaukė Antantės karo laivai ir uostas liko be apsaugos, todėl Lietuvos valdžia domėjosi karinio laivo įsigijimo galimybėmis. Kovai su kontrabanda jūroje buvo įsigyti keletas motorlaivių, tačiau tai buvo neefektyvu. 1926 metais atgaivintos pastangos įsigyti karo laivą, nuspręsta pirkti 1917 m. Vokietijos karo laivynui pastatytą minų tralerį M-59. 1927 metais įsigytas laivas buvo varomas dviem sraigtais laivas, galėjo pasiekti 16-16,5 mazgų greitį. 14 mazgų greičiu galėjo nuplaukti 2000 jūrmylių. 525 tonų vandens talpos laivo plieninio korpuso didžiausias ilgis buvo 59,3 m, didžiausias plotis - 7,3 m, grimzlė - 2,15 m. M-59 ginkluotę sudarė du 88 mm (kitais duomenimis - 105 mm) pabūklai ir 30 minų. Kapitono vieta buvo pasiūlyta Adomui Daugirdui, suformuota įgula, o laivui suteiktas oficialus "Prezidento Smetonos" vardas. Karinio laivo įsigijimas žadėjo efektyvią paspirtį kovoje su kontrabandininkais, laivas pradėjo budėti atviroje jūroje, dalyvavo operacijoje, tačiau efektyviau jį panaudoti trukdė didelės išlaikymo sąnaudos. 1931 m. svarstyta laivą parduoti ir įsigyti manevringesnį bei mažesnių eksploatacinių išlaidų reikalaujantį laivą. 1933 metais laivas buvo užkonservuotas.Reikšminiai žodžiai: "Antanas Smetona"; 1927-1932; Garlaivis; Karinis laivynas; Karo laivas; Karo laivas Prezidentas Smetona; Klaipėda; Kontrabanda; Lietuvos karinis laivynas; Sienos apsauga; "Antanas Smetona"; ,navy; 1927-1932; Border protection; Crossing the State border; Klaipėda; Lithuanian navy; Memel; Smuggling; Steamship; Warship; Warship Prezidentas Smetona.

ENThe article reviews the history of Lithuania Navy and the ship President Smetona (lt. “Prezidentas Smetona”) in 1927-1932. The plans for the development of the navy and maritime border protection did not have a solid foundation until the issue of Klaipėda region and the port was resolved. After returning Klaipėda region to Lithuania in 1923, the need of navy was discussed for the first time. Triple Entente warships departed from Klaipėda on 19 February 1923 and the port was left without protection; therefore, Lithuanian authority was interested in warship purchasing availability. Several motorboats were purchased for fighting against smuggling but this was ineffective. Efforts to buy a warship were restored in 1926; it was decided to buy the minesweeper M-59 which was built for Germany’s navy in 1917. The double propeller boat was purchased in 1927 and it was capable of reaching 16-16.5 knots. With 14 knots it could go for 2000 nautical miles. The maximum length of the boat (525 t water capacity) steel body was 59.3 m, the maximum width: 7.3 m, draft: 2.15 m. The M-59 arm consisted of 88 mm (other data: 105 mm) guns and 30 mines. The captain’s seat was offered to Adomas Daugirdas, the crew was formed and the ship was officially named President Smetona. The purchasing of the warship promised good support for fighting smugglers; the boat started operating offshore, participated in the operation but large maintenance costs reduced its efficiency. There was a discussion in 1931 to sell the boat and purchase a more agile boat with lower maintenance costs. The ship was preserved in 1933.

ISSN:
2029-3593
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/24585
Updated:
2018-01-29 13:13:59
Metrics:
Views: 52
Export: