Laisvės atėmimu iki gyvos galvos nuteistų asmenų lygtinis paleidimas : tarptautiniai standartai, užsienio šalių patirtis ir pasiūlymai Lietuvai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Laisvės atėmimu iki gyvos galvos nuteistų asmenų lygtinis paleidimas: tarptautiniai standartai, užsienio šalių patirtis ir pasiūlymai Lietuvai
Alternative Title:
Release on parole of life-sentenced persons: international standards, foreign experience and proposals for Lithuania
In the Journal:
Teisės problemos. 2008, Nr. 4 (62), p. 23-66
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojami laisvės atėmimu iki gyvos galvos nuteistų asmenų lygtinio paleidimo tarptautiniai standartai, užsienio šalių teorija ir praktika, pristatoma teisinė ir praktinė situacija Lietuvoje, pateikiami siūlymai, kaip ją reikėtų ir būtų galima keisti. Siekiant, kad Lietuvos baudžiamieji įstatymai atitiktų konstitucinius principus, tarptautinius standartus ir būtų nuoseklūs, pirmiausia reikėtų atsisakyti Baudžiamojo kodekso 77 str. 3 dalyje ir Bausmių vykdymo kodekso 158 straipsnyje numatytų kategoriškų apribojimų taikyti lygtinį atleidimą nuo bausmės ar lygtinį paleidimą iš laisvės atėmimo įstaigos. Įtvirtinant lygtinio paleidimo galimybę laisvės atėmimu iki gyvos galvos nuteistiems asmenims, būtų svarbu: 1) nustatyti minimalų terminą, kada laisvės atėmimu iki gyvos galvos nuteisti asmenys (ir/arba įkalinimo įstaigos) galėtų kreiptis į teismą su prašymu paleisti juos lygtinai, tarkim, po 20 metų bausmės atlikimo; 2) nustatyti privalomą bandomąjį lygtinio paleidimo terminą; 3) neapriboti lygtinio paleidimo galimybės nuteistiesiems iki gyvos galvos, neturėjusiems galimybės atlyginti nusikaltimu padarytos turtinės žalos; 4) neriboti nuteistųjų iki gyvos galvos lygtinio paleidimo galimybės kokioms nors nuteistųjų kategorijoms, pagrindiniu kriterijumi laikant asmens pavojingumo visuomenei tikimybę, nustatomą atliekant psichologinę ir socialinę nuteistojo ekspertizę; 5) numatyti privalomą probacijos tarnybos priežiūrą tokiems asmenims; 6) įtvirtinti privalomą trumpalaikę išvyką į namus prieš paleidžiant nuteistuosius iki gyvos galvos lygtinai.Reikšminiai žodžiai: Laisvės atėmimas iki gyvos galvos; Lygtinis paleidimas; Nuteistųjų iki gyvos galvos paleidimas; Tarptautiniai paleidimo standartai; Tarptautiniai standartai; International standards; Life inprisonment; Parole; Release of international standards; Release on parole; Sentenced to life imprisonment release.

ENThe article analyses the international standards of conditional release of persons sentenced to life imprisonment, theory and practice of foreign states, as well as presents the legal and practical situation in Lithuania and the ways it should and would be changed. For Lithuanian criminal law to correspond to constitutional principles and international standards and to be coherent, first of all, it is necessary to reject the categorical restriction of application of conditional relief from punishment or release from a place of detention specified in Part 3 of Article 77 of the Criminal Code and Article 158 of the Penal Code. When establishing the possibility of a conditional release for a person sentenced for life imprisonment, the following aspects are important: establishment of a minimum period, after which persons sentenced to life imprisonment (and/or places of detention) may submit to the court an application for conditional release, for example, 20 years; 2) establishment of a compulsory probation period for conditional release; 3) no restrictions in conditional release possibilities for persons sentenced for life imprisonment, who do not have any possibilities to compensate the material damaged caused by their criminal activity; 4) no restrictions in conditional release possibilities for persons sentenced for life imprisonment by any categories of convicts, with the main category being the degree of the peril a convict may have to the public, which is established by psychological and social expertise of the convict; 5) provision of a compulsory monitoring of the probation service of such persons; 6) establishment of a compulsory visit home before releasing a person sentenced for life imprisonment.

ISSN:
1392-1592; 2351-6364
Subject:
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/24535
Updated:
2017-07-16 14:18:49
Metrics:
Views: 113    Downloads: 33
Export: