Vartotojų poreikių tenkinimas sporto mokyklose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vartotojų poreikių tenkinimas sporto mokyklose
Alternative Title:
Meeting customer expectations in sport schools
In the Journal:
Vadyba [Journal of management]. 2009, Nr. 1 (14), p. 49-55
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje autoriai apžvelgia vieną iš svarbiausių visuotinės kokybės vadybos sudedamųjų dalių - suinteresuotųjų šalių esamų ir numatomų poreikių patenkinimą mažiausiais kaštais. Remdamiesi LST EN ISO 9004:2000 kokybės vadybos standarte pateikiama suinteresuotųjų šalių klasifikacija, autoriai nagrinėja vartotojų poreikių patenkinimą (sporto mokyklose). Kad organizacija galėtų sėkmingai konkuruoti rinkoje, ji turi keisti požiūrį (savo filosofiją). Norėdamos išsilaikyti šiandieninėje rinkoje, organizacijos turi orientuotis į vartotoją, turi išmanyti ne tik kaip gaminti produktus, bet ir kaip plėtoti ryšius su vartotojais. Dinamiškos rinkos sąlygomis, organizacijos sėkmė priklauso nuo to, kaip ji sugeba suprasti ir patenkinti savo esamų ir galimų vartotojų bei galutinių vartotojų, taip pat kitų suinteresuotųjų šalių dabartinius ir ateities poreikius bei lūkesčius. Šiandien tai yra aktuali tema, nes dauguma mokslininkų visuotinės kokybės vadybos problemas nagrinėja gamybos sektoriuje. Ypatingai didelis šių žinių deficitas jaučiamas sporto vadybos srityje. Mokslinio požiūrio trūkumas rodo tyrimų vartotojų poreikių patenkinimo sporte būtinumą ir savalaikiškumą. Šiame straipsnyje nagrinėjamos paslaugų sektoriaus problemos. Autoriai pateikia suinteresuotųjų šalių sampratą, įvardina sporto mokyklų suinteresuotąsias šalis, nagrinėja sporto mokyklų sampratą, išskiria sporto mokyklų vartotojus bei problemas, iškilusias tenkinant jų poreikius. Sudėtingiausia suinteresuotųjų šalių poreikių patenkinimo problema yra ta, kad, siekiant patenkinti vienų suinteresuotųjų šalių poreikius, žalą gali patirti kitos suinteresuotosios šalys. Straipsnio autoriai pateikia empirinį vartotojų poreikių patenkinimo krepšinio mokyklose tyrimą, kuris buvo atliktas pasirinkus kiekybinį (anketinė apklausa) duomenų rinkimo metodą.[...]. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokykla; Poreikiai; Sportas; Suinteresuotoji šalis; Vartotojai; Needs; School; Sport; Stakeholder; User.

ENSatisfy the needs of stakeholders are one of main component in total quality management. The concept of stakeholders in addressing the various management tasks. STakeholders satisfaction is the most important of total quality management component. LST ISO 9004:2000 quality management standard states that each organization has stakeholders, and stakeholder has its specific needs and expectations. Organizations stakeholders may be: consumers and end users, organization staff, owners and investors (shareholders, private individuals and groups, public sector entities); suppliers and partners; society: a specific community, which the organization and its products are affected, and society in general. The success of the organization depends on how it is able to understand and satisfy their existing and potential consumers and end users, as well as other stakeholders, current and future needs and expectations. Also it is very important in sport business. The main idea of this article is detect the needs of stekeholders in sport sector. Article analyzes theoretic aspects of meeting the demands of sport school services users and investigates empiric validation of those aspects on basketball schools. In sports schools distinction next stakeholders: the indirect i stakeholders, this may be the State, society, the private business sector. Directly stakeholders: the staff, sporting children, sport children's parents, sponsors. Users are classified into internal and external. Sports schools external users - children and the parents. Internal users are school staff.Examines concept of the stakeholders, derives relation between stakeholders and organizations. Also first part of the article estimates who are stakeholders as far as sport schools are concerned and the nature of relations between stakeholders and sport schools. Examines concept of sport school and defines the influence of sport schools for the system of sport in general. The concept of customer is analyzed and the concept of customer of sport school is defined. Sports organizations are the legal rights of the sports clubs, sports schools, sports centers, sports facilities, sports federations, associations, societies, and other physical education and sports activities and institutions involved in the organization, which consists of the practice of physical education and sport, to train athletes, organizing sporting events and other physical culture and sports events. Sports school has the statutory right to a public, non-profit sports organization, including the creation of professional sport organizations and participates in their activities. Sports schools, as well as other sports organizations to promote physical culture and sport, and supports a healthy lifestyle, Olympic, Paralympics and violations of the intellectual movement of people. Prohibition of the promotion of physical culture and sport in cruelty and violence, human dignity, health, harmful to the methodologies and the use of banned products. School sports can be organized sporting events and their execution, as well as other general objectives of the sport. The research of basketball schools customer expectations is conducted. […]. [text from author]

ISSN:
1648-7974
Related Publications:
Management quality evaluation of sports clubs for the disabled applying the Common Assessment Framework (CAF) / Rimantas Mikalauskas, Gita Statnickė, Jozef Habánik, Valentinas Navickas. Economics and Sociology 2019, 12, 1, p. 329-341.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/24378
Updated:
2018-12-17 12:37:54
Metrics:
Views: 28    Downloads: 4
Export: