LTStraipsnyje aptariami kai kurie psichologiniai būdai, kaip padėti muzikos mokyklų mokiniams stiprinti pasitikėjimą savimi, geriau kontroliuoti savo fizinę savijautą, sėkmingai atlikti kūrinį viešo pasirodymo metu. Vienas iš sėkmingo muzikavimo scenoje veiksnių yra gebėjimas sukurti ir išlaikyti optimalią emocinę būseną prieš pasirodymą ir pasirodymo metu. Scenos baimė yra valdomas reiškinys, tačiau psichologinių žinių trūkumas neleidžia mokytojams tinkamai padėti sceninį nerimą patiriantiems mokiniams. Pokalbis su mokiniu prieš pasirodymą gali padėti atitraukti nuo netinkamų minčių, su scenos baime gali padėti susidoroti ir tiesioginė bei netiesioginė įtaiga. Mokytojas gali padėti sumažinti scenos baimę paaiškindamas apie fiziologines reakcijas, išmokindamas kūno raumenų relaksacijos. Aprašomi būdai, kaip galima užkirsti kelią bejėgiškumo, beviltiškumo jausmo išgyvenimui, savikontrolės praradimui viešo pasirodymo metu: mokytojas turėtų suteikti mokiniui kuo daugiau informacijos apie koncertą, repetuoti ne tik kūrinį, bet ir scenoje atliekamus veiksmus, apgalvoti elgesio strategijas ypatingiems atvejams (pavyzdžiui, pamiršus tekstą ir pan.), taikyti ideomotorinės treniruotės taktiką, kaupti sceninę patirtį. Aptariama, kaip padėti mokiniui, scenoje nuolat patiriančiam nesėkmę ir vis mažiau pasitikinčiam savimi, išgyvenančiam ypač didelį stresą viešo pasirodymo metu. Nurodomas žalingas mokytojo elgesys, kuris gali dar labiau padidinti mokinio nerimą. Atskleidžiama ir teigiama patiriamo streso scenoje pusė.Reikšminiai žodžiai: Mokinys, viešas pasirodymas; Psichologinis palaikymas; ; Psychological support; Public performance; Student.
ENThe anxiety felt before public performance is one of the most common forms of social anxiety. The ability to create and keep the optimal emotional state before and during a public appearance is one of the most important factors in successful performance on the stage. Even the most famous musicians with many public performances feel an immense emotional tension. Students with a lack of experience on stage find it even more difficult to deal with the problem. Stage fright and unpleasant things associated with it can be controlled. However, most teachers, drawing on their own subjective experience, often wrongly interpret the phenomenon of stage fright and problems connected with it. Lack of the necessary psychological knowledge prevents the teachers from helping the students who are experiencing anxiety. As students have different stage experience and personalities, the music teachers must know and be able to apply as many means of reducing anxiety as possible. The article discuses some of the psychological ways of supporting the students' trust in themselves, better control of their psychic state and achieving successful performance. [text from author]