Švietimas ir ugdymas Lietuvoje : sistemos ir idėjų kaita

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Švietimas ir ugdymas Lietuvoje: sistemos ir idėjų kaita
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama švietimo ir ugdymo Lietuvoje sistemų ir idėjų kaita. Šią kaitą numatė tiek vidiniai (paveldėtos spragos; vienpusiškas, scientistinis ugdymo turinio pobūdis; atotrūkis nuo praktikos; unifikacija; kaitos atmetimas), tiek ir sociokultūriniai (politinės raidos gairės; socialinės politikos tikslai; ekonominio vystymosi perspektyvos; kultūros plėtotės linkmės) švietimo plėtotės veiksniai. Lietuvos švietime idėjų kaitos problema ypatinga. Kaip pažymi B. Bitinas, Lietuvos ugdytojams iškilo dilema, ar toliau remtis klasikinėmis ugdymo koncepcijomis, ar priimti ir realizuoti naująsias ugdymo idėjas, mat jas ilgą laiką lėmė realizmo, neotomizmo (tarpukariu) ar materializmo (sovietmečiu) koncepcijos. Be to, klasikinės paradigmos vyravimą lemia ir fundamentinių mokslų atstovų nuogąstavimas, kad atsisakius bendrojo lavinimo akademinio kryptingumo, susilpnės aukštos kvalifikacijos specialistų rengimas. Būtent šie veiksniai – pedagoginis konservatyvumas ir ugdymo turinio akademiškumas – lemia tvirtą klasikinės ugdymo paradigmos poziciją Lietuvos švietime. Apibendrinant švietimo ir ugdymo Lietuvoje sistemų ir idėjų kaitą, pastebėta, kad valstybės atkūrimo pradžioje suformuluoti kaitos prioritetai išryškino kokybiško švietimo užtikrinimo įgalinimą ir mokymo proceso tobulinimą, nuolatinio mokytojų ir kitų ugdymo proceso dalyvių tobulėjimo skatinimą, naujų informacijos ir komunikacijos technologijų diegimo ir naudojimo svarbą, mokymąsi visą gyvenimą ir kitus aktualius šiandienos visuomenės iššūkius.Reikšminiai žodžiai: Idėjų kaita; Sistemos kaita; Ugdymas; Vystymosi tendencijos; Švietimas; Švietimo sistema; Švietimo sistemos idėjų kaita; Education; Education, training, educational ideas for change; System change; The change of ideas; The system of education; The tendencies of development; Training.

ENThe article analyses the changing of the systems and ideas of education and upbringing in Lithuania. This changing was envisaged by both internal (inherited gaps; one-sided, scientistic nature of the curriculum; gap from the practice; unification; rejection of change) and socio-cultural (milestones of political developmental; goals of social policy; prospects of economic development; direction of cultural development) factors of the development of education. In Lithuanian education, the problem of the changing of ideas is special. As pointed out by B. Bitinas, Lithuanian educators have a dilemma on whether to continue to rely on the classical concepts of education or to accept and implement new ideas in education because they have long been determined by the concepts of realism, neotomism (during the inter-war period), or materialism (during the Soviet period). In addition, the predominance of the classical paradigm is also preconditioned by the fear of representatives of fundamental sciences that if the academic purposefulness of general education is abandoned, the training of highly-qualified professionals would weaken. It is these factors – educational conservatism and academicism of the curriculum – determine a solid position of the classical education paradigm in Lithuanian education. In summarising the changing of the systems of the education and upbringing systems in Lithuania, it was noted that the priorities of changing formulated at the beginning of the restoration of the state highlighted the empowerment of the assurance of high-quality education and improvement of the training process, encouragement of continuous improvement of teachers and other participants in the education process, importance of the implementation and use of new information and communication technologies, life-long learning, and other relevant challenges of today’s society.

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/24170
Updated:
2023-09-04 16:11:17
Metrics:
Views: 64    Downloads: 11
Export: