LT1973 m. pietinėje prie bažnyčios esančios galerijos sienoje ir skliaute buvo atidengti net keli tapybos sluoksniai. Nuo 1997 m. nuosekliai atidenginėjama ir restauruojama skliauto tapyba. Pašalinus dažus paaiškėjo, kad autentiška tapyba vietomis išlikusi gerai, o kai kur visiškai arba iš dalies sunaikinta. Skliautą sudaro aštuonios travėjos, ištapytos al secco technika, jį puošia per visą jo ilgį iš rytų į vakarus nutapytas simbolinis medis, kurio šakelėse, užsibaigiančiose į lelijas panašių gėlių žiedais, įkomponuota po šventąjį ar palaimintąjį. Bendra skliauto dekoro kompozicija sukurta remiantis genealoginio medžio ir gyvybės medžio komponavimo principais: ant kryžminio skliauto (sakraliniuose pastatuose paprastai simbolizuojančio dangų) besikryžiuojančios lapeliais ir žiedais papuoštos „šakos“ gali būti suprantamos ir kaip Kristaus kūno metafora, ir kaip ordino kilmės medis. Kai kurie šventieji turi būdingus atributus, kiti pavaizduoti tiesiog pamaldžiai sudėję rankas. Kiekvieną pavaizduotą asmenį nurodo virš atvaizdo įkomponuotas įrašas lotynų kalba. Šie įrašai dabar yra pagrindinė šventųjų atpažinimo priemonė. Straipsnyje aptariami tapybos darbai, puošiantys konvento pirmojo aukšto pietinio koridoriaus skliautus, remiantis Rūtai Janonienei vadovaujant parengtais Vilniaus dailės akademijos Paminklotvarkos katedros magistrančių baigiamaisiais teoriniais darbais „Šventųjų ikonografija Vilniaus Bernardinų vienuolyno galerijos skliauto dekore“ (Olga Sumbar) bei „Gyvybės medžio simbolika ir jos apraiškos Vilniaus bernardinų vienuolyno sienų tapyboje“ (Lina Katinaitė).Reikšminiai žodžiai: Baroko tapyba; Bažnyčios; Bernardinai; Dailė; Ikonografija; Konventai; Skliautų tapyba; Tabyba; Vilniaus bernardinų vienuolynas, Šv. Pranciškaus tretininkų ordinas; Vilnius; Šventieji; Art; Baroque painting; Bernardine; Bernardine Friary in Vilnius; Churches; Convents; Iconography; Lithuania; Painting; Saints; The Tertian Order of St Francis; Vault decoration; Vilnius.
ENThe article discusses the al secco paintings from the southern cloister walk of the Franciscan Observants' (Bernardine) Friary in Vilnius. Although this composition started being opened and restored in 1997, it has not been considered in art historical scholarship, thus far. The symbolic tree having lily-like blossoms and bearing twenty one image of saints and the blessed of the Tertian (secular) Order of St Francis is depicted along the vaults in east-west direction. The painting has been dated to the third quarter of the eighteenth century. It is likely, that the lecturer in theology and the custodian (in 1772-1774) of the Vilnius Friary Juwenalis Charkiewicz has authored the ideological programme of this composition. He propagated the Tertian Order with great zeal and his first manual of the Order Przewodnik do ojczyzny niebieskiej (A guidebook to the heavenly motherland, published in 1758) provides information on all celebrated Tertian saints. The composition combines the principles of genealogical tree and the tree of life: cross-crossed "branches" in green and bloom might metaphorically allude to the Corpus Christi as well as represent the Orders origins. The identification of images is based on the painted attributes and inscriptions (the general decay of the painting Prevented the identification of all the images). It has been established that most of the represented Tertian saints belong to the early centuries of Franciscan history. Having displayed these saints in the friary, the Bernardine Order establishes itself as a direct heir to the first followers of St Francis, the successor of their ideals, and hence, the true guardian of the observance. [text from author]