LTKartu su formaliuoju mokymusi mokytojų profesinis tobulėjimas apima ir neformalųjį mokymą. Straipsnyje nagrinėjami neformaliojo mokytojų profesinio mokymosi kontekstai. Atliktas tyrimas, kaip mokytojai tobulinasi savo kasdieninėje praktikoje. Šiuo tyrimu siekiama išryškinti santykius tarp darbo vietos profesinio mokymosi pobūdžio ir jos turinio bei sąlygų. Tyrimas atliktas dviejų šalių – Lietuvos ir JAV – trijose skirtingose mokyklose. Diskurso analizė leido išryškinti tris mokyklų savaiminio mokymosi kontekstų atvejus, siekiant geriau suprasti, kaip mokytojai mokosi per kasdienę sąveiką. Tyrimo rezultatai parodė, kad egzistuoja trys mokyklos kultūros aspektai, kurie teikia arba nesugeba suteikti galimybes mokytojui mokytis neformaliuose kontekstuose. Šie aspektai – mokyklos vadovavimas, mokytojų profesiniai santykiai ir besimokančiųjų individualios pozicijos. Straipsnyje apibrėžiami mokyklų specifiniai kultūros bruožai, galimybių sudarymas mokytojams mokytis neformaliai; parodoma, kaip mokytojai naudoja šias galimybes mokytis. Raginama iš naujo įvertinti kvalifikacijos tobulinimo sistemas apimant neformalųjį mokymąsi kaip svarbų profesinio tobulėjimo kelią; nuolat ir nuosekliai įgyvendinti švietimo reformas, atsižvelgiant į sparčiai kintančius visuomenės poreikius. Sociokultūrinis požiūris atskleidžia neformalaus mokymosi aspektus ir išryškina, kaip ši metodika padeda juos realizuoti, todėl ši metodika turėtų būti matoma ir realizuojama.Reikšminiai žodžiai: Mokyklų kultūrų kontekstai; Mokytojai; Mokytojų mokymasis darbo vietoje; Nuolatinis profesinis tobulinimasis, mokymasis darbo vietoje, organizacinė kultūra, Jungtinės Amerikos Valstijos, Lietuva; Contexts of school cultures; Continuing professional development; Lithuania; Organizational culture, United States of America; Teacher's workplace learning; Teachers; Workplace learning.
ENTeachers’ professional development covers both formal learning and non-formal training. The paper analyses the contexts of non-formal teacher professional learning. A survey was carried out with a view to ascertaining how teachers develop professionally in their daily practice. The aim of the survey was to point out the relationship between the nature of in-house professional learning and its content and conditions. The survey was carried out in three different schools of two countries – Lithuania and the USA. Discourse analysis showed three informal learning context cases at school in order to better understand how teachers learn through daily interactions. Survey results showed that there exist three school culture aspects that provide or are unable to provide opportunities for the teacher to learn in non-formal contexts. These aspects are school leadership, teachers’ professional relations and individual positions of learners. The paper defines the specific features of school culture and provision of non-formal learning opportunities for teachers, and shows how teachers use these opportunities for learning. It urges to re-evaluate qualification upgrading systems, including non-formal learning as an important professional development road; continuously and coherently implement education reforms with regard to rapidly changing needs of society. The socio-cultural approach reveals the aspects of non-formal learning and highlights how this methodology helps to realise them; therefore, this methodology should be visible and implemented.