LTStraipsnyje analizuojami probleminiai literatūros interpretavimo metodologijų recepcijos vadovėlyje „XX amžiaus literatūros teorijos“ atvejai. Ryškiausia knygos spraga – neaptartas pradininkų indėlis į (literatūrinę) psichoanalizę. S. Freudo idėjoms pristatyti skirti tik keli bendrojo pobūdžio sakiniai, nes susitelkta apžvelgti J. Lacano psichoanalizę ir jos idėjų refleksijas prancūziškojo feminizmo atstovių J. Kristevos bei L. Irigaray veikaluose. Lieka gana neaišku, kaip vieno iš epistemologinio lūžio pirmtakų idėjos transformavo literatūros kūrinio interpretaciją ir ar jos gali būti aktualios šiandienos literatūrologui. Skyriuje apie psichoanalizę apskritai trūksta platesnės sąsajos su literatūros interpretacijai aktualiomis problemomis. Knygoje tik paminėta, bet plačiau neaptarta H. Bloomo psichoanalitinė poezijos teorija. Antras analizės aspektas – įtampos/prieštaros vadovėlio tekste, kurias suformuoja abejotina šiuolaikinių literatūros teorijų kritika. Aptariamos priekaištų Eagletonui dėl jo vadovėlio teorinio ir ideologinio tendencingumo diskutuotinos pusės. Polemizuojama su M. Šidlausko straipsnyje išsakyta kritika marksizmui, sociokritikai ir postmodernizmui. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Feminizmas; Humanistinis literatūros mokslas; Kultūros studijos; Marksizmas; Psichoanalizė; XX a. literatūros teorijos, psichoanalizė, marksizmas, S. Freudas, T. Eaglton, kultūros studija; Cultural studies; Feminism; Humanistic science of literature; Marxism; Marxismus; Psychoanalysis; S. Freud; T. Eaglton, study of culture; Theories of literature of 20th century.
ENThis article analyses problematic aspects of the interpretation of literature theories in the textbook "XX amžiaus literatūros teorijos". The main problem of the textbook is a lack of analysis of originators contribution to literature psychoanalysis. There are only several sentences about the psychoanalysis of S. Freud. The object of the chapter about psychoanalysis is the conception of J. Lacan and its reflection in works of theories of French feminism (J. Kristeva, L. Irigaray). There are no generalizations about how the ideas of the father of the epistemologie shift transform the interpretation of literary work. Also in this chapter there are no connections with topical questions of literary interpretation. Psychoanalytic theory of the poetry of Harold Bloom is only mentioned in textbook. The second aspects of analysis are the tensions/contradictions in the text of textbook. They rise from the problematic critique of contemporary literary theories. The article discusses the critique of theoretical and ideological tendency of textbook of T. Eagleton; critique of marxism, sociocritics and postmodernism in the chapter of M. Šidlauskas. [From the publication]