LTStraipsnis skirtas Lietuvoje gimusiam pasaulinio garso menotyrininkui Bernardui Berensonui, vienam iškiliausių Vakarų renesanso meno ir menotyros idėjų istorijos specialistų. Glaustai aptariami jo gyvenimo metai Lietuvoje, šeimos įtaka pasaulėžiūros formavimuisi, santykiai su ortodoksiška žydų bendruomene. Analizuojami B. Berensono studijų metai JAV ir gyvenimas Vakarų Europos šalyse, lankymasis pagrindiniuose kultūros centruose, kurie pastūmėjo menotyrininką į Vakarų renesansinės dailės studijas. Ypatingas dėmesys skiriamas tam menotyrinių idėjų kontekstui, kuris lėmė savitos B. Berensono renesansinio meno koncepcijos radimąsi, atskleidžiamas jo veikaluose plėtojamų renesansinio meno tyrinėjimo strategijų ir metodų savitumas, santykiai su žymiausių XX a. menotyrininkų koncepcijomis. Pagrindinės teorinės B. Berensono nuostatos artimos J. Burckhardtui, tačiau jo tyrinėjimuose vyrauja ne kultūrologinė, o menotyrinė analizė. Esminis jo renesanso dailės tyrinėjimų nuopelnas – konkrečių meno kūrinių analizė, tyrinėjamo objekto esmės atskleidimas. B. Berensono, istoriko ir menotyrininko, žvilgsnis į renesansą atskleidė daugybę subtiliai niuansuotų to meno aspektų, parodė didžiųjų italų renesanso dailės meistrų įnašą į Vakarų dailės istoriją. Kita vertus, nepaisant pasaulietinės tėvo auklėjimo nuostatos ir pagrindinių mokslinių tyrinėjimų orientacijos į Vakarų renesanso dailę, estetikos, menotyros idėjų ir metodų istorijos problemas, gyvenimo pabaigoje šio didžiojo menotyrininko pasaulėjautoje atgimė savo priklausomybės gimtajai žemei ir litvakų kultūros tradicijai suvokimas.Reikšminiai žodžiai: Berensonas; Bernardas Berensonas; Litvakų kultūra; Menotyra; Renesanso meno studijos; Art criticism; Art criticism: Bernard Berenson; Berenson; Litvak culture; Renaissance art studies.
ENThe article introduces the world-famous Lithuanian-born art critic Bernard Berenson, one of the most outstanding experts in the history of Western Renaissance art and art criticism. It briefly discusses his life in Lithuania, the impact of the closest family members on his world-view and relations with the Orthodox Jewish community. Further the article focuses on Berenson's studies in the United States, his life periods in different Western European countries and visiting of the main cultural centers that encouraged his interest in Western Renaissance art studies. Particular attention is given to the context of the art critic's ideas that determined the rise of Berenson's individual concept of Renaissance art. In addition the article reveals the singularity of Berenson's strategies and methods in studying Renaisance art and his approach to the concepts of the most famous art critics of the 20th century. [From the publication]