LTStudija skirta l'école de Paris korifėjaus, Vilniaus piešimo mokyklos auklėtinio Chaimo Soutine'o (1892-1943) kūrybos ištakoms, esminiams jo stilistikos bruožams, santykiams su pirmtakais ir amžininkais aptarti. Svarbiausias dėmesys skiriamas Ch. Soutine'o intelektualinei biografijai, jo santykiams su Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kultūrinėje erdvėje gyvenusių žydų (litvakų) kultūros tradicija, tapybinio stiliaus savitumą lėmusių įvairių išorinių ir vidinių veiksnių bei plastinės kalbos tyrinėjimui. Įvairiais aspektais analizuojamas dailininko kūrybinis potencialas, jo charakterio bruožai, estetinės bei meninės nuostatos, judaistinio misticizmo poveikis, vaizdinės sistemos formavimasis, pagrindinės tapybinės raiškos sritys: peizažas, portretas, natiurmortas. Dailininko drobėse skleidėsi intymus dramatiškumas, spontaniška užslopintų instinktų sublimacija, stichinis maištas prieš įvairias asmenybės pažeminimo apraiškas. Vienatvę, susvetimėjimą, savosios būties tragizmą jis skaudžiai išgyveno, ir melancholija persmelkti jausmai, neretai netgi mazochistiniais pavidalais, liedavosi drobėse. Šio genijaus elgesyje buvo daug nenuoseklumo, blaškymosi, įnoringumo, tačiau profesionalumo požiūriu jo kūryba vystėsi kryptingai, pamažu įveikiant vis sudėtingesnius kompozicinius ir plastinius tapybos uždavinius. Tai buvo tapytojas iš prigimties, kuris turėjo unikalų formos, kompozicijos, spalvos, faktūros jausmą. Tapymo manieros ekspresyvumas, dramatizmas, emocinis spalvų intensyvumas, subtilus lyrizmas ir jausmų išraiškos autentiškumas buvo ryškiausi jo stilistikos bruožai.Reikšminiai žodžiai: Ekspresionizmas; L'ecole de Paris; Litvakų dailė; Natiurmortas; Peizažas; Portretas; Soutine'as; Tragiškas modernizmas; Tragiškasis modernizmas; Žydų dailė; Expressionism; Jewish art; Jewish fine art; L'ecole de Paris; Landscape; Litvak art; Litvak fine art; Portrait; Soutine; Still life; Tragic modernism.
ENThe aim of the study is to examine the origins of creation of a famous artist of l'école de Paris and the Vilnius drawing school, Chaim Soutine (1892-1943), discuss his key stylistic features and relationships with his peers and predecessors. Major attention is paid to Soutine’s intellectual biography, his relationship with the cultural traditions of Litvaks, Lithuanian Jews who lived in the cultural era of the Grand Duchy of Lithuania, various external and internal factors that had an impact on the particularity of his drawing style and research of his plastic language. The artist’s creative potential is analysed by looking at its different aspects, examining his character features, aesthetic and artistic concepts, and the impact of Jewish mysticism, development of a visual system and main areas of his drawing expression: landscape, portrait, and still-life. The artist’s paintings reveal intimate drama, spontaneous sublimation of hidden instincts, and rebellion against different expressions of personal humiliation. He suffered from loneliness, alienation, tragedy of his own being; his melancholic feelings, often taking the form of masochism, found their place in his drawings. His behaviour was inconsistent, volatile and whimsical, yet his professional life was streamlined. Gradually he could perform more and more complex tasks of composition and plastic art. He was a born artist; he had a unique sense of form, composition, colour and texture. His most striking features of stylistics were expressiveness of his drawings, dramatism, emotional intensity of colours, subtle lyrics and authenticity of expression of feelings.