Profesinės kalbos studijavimo aukštojoje mokykloje sunkumai : techniškųjų specialybių studentų kalbinės savimonės plėtojimo aspektai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Profesinės kalbos studijavimo aukštojoje mokykloje sunkumai: techniškųjų specialybių studentų kalbinės savimonės plėtojimo aspektai
In the Journal:
Summary / Abstract:

LTBendriausia profesinės kalbos kaip dalyko paskirtis – išugdyti asmens gebėjimą suvokti, interpretuoti ir redaguoti įvairių lygmenų profesinės kalbos tekstus, išmokyti reikšti vienos ar kitos mokslo srities turinį taisyklingai vartojant terminiją. Svarbiausia bendrinės kalbos ugdymo siekiamybė – asmuo, gebantis gimtąja kalba perimti praeities (tautos ir pasaulio) kultūros paveldą, susivokiąs dabarties gyvenime, kuriantis svarbias vertybes, puoselėdamas, reikšdamas ir skleisdamas asmeniškosios egzistencijos prasmę. Straipsnyje siekiama panagrinėti aukštojoje technikos mokykloje kylančius profesinės kalbos, besiremiančios kalbine patirtimi, įgyta mokantis specialybės dalykų, studijavimo sunkumus. Atskleista, kad terminų vartosenos ypatumai turėtų tapti organiška kitų profesinės kalbos mokymo ir studentų kalbos ugdymo darbų dalimi. Straipsnyje pateikiami siūlymai racionalesniam atskirų sričių terminijos studijavimui. Socialiniai kultūriniai veiksniai – studento kultūros vertybių sistema, visuomenės informavimo priemonių, specialybės vadovėlių kalba, universiteto bendruomenės kalba – tiesiogiai veikia studentų kalbinę savimonę. Ugdytinas studentų požiūris, kad taisyklingos specialybės kalbos reikia mokytis visą gyvenimą. Kadangi dalykas remiasi technikos kalba, svarbu atsižvelgti, kurio kurso studentai klauso „Profesinės kalbos kultūros“ modulį. Pirmakursis dar neturi pakankamai specialybės žinių, kad galėtų adekvačiai suvokti su terminija susijusius klausimus. Tačiau trečiakursiui terminų aiškinimasis yra naudingas ir padeda lavinti profesinės komunikacijos gebėjimus.Reikšminiai žodžiai: Kalbinė veikla; Kalbos kultūra; Profesinė kalba; Rašomoji kalba; Specialybės kalba; Tarpdalykinė integracija; Terminija; Šnekamoji kalba; Interdisciplinary integration; Language culture; Linguistic activity; Professional language; Specialty language; Spoken language; Terminology; Writing language.

ENThe most general purpose of professional language as a subject is to development a person’s ability to understand, interpret and edit various levels of professional language texts and teach him to express content of one or another field of science using the correct terminology. The most important aim of standard dialect education is for a person to be able to adopt the cultural heritage (of the nation and the world) of the past in his native tongue, to comprehend himself in the life of the present, to create important values​​, and to nurture, express and propagate the meaning of personal existence. This paper aims to examine the difficulties of studying professional language at technical colleges based on linguistic experience acquired while learning subjects related to the specialty. It is revealed that the attributes of term usage should become an organic part of other professional language teaching and student language development work. The article presents proposals for the more rational study of terminology of different fields. Sociocultural factors - the student’s system of cultural values, media, the language used in specialty-specific textbooks, the language of the university community - all directly affect the students’ linguistic identity. An attitude should be fostered among students that correct professional language is something that should be studied all of one’s life. Since the subject is based on technical language, it is important to take into account which year students study the "professional language culture" module. A freshman does not yet have enough professional knowledge to adequately understand the issues related to the terminology. However, for a junior, the explanation of terms is useful and helps to develop professional communication skills.

ISSN:
2029-1515
Related Publications:
Jungtys / Meilė Lukšienė ; [sudarė Ramutė Bruzgelevičienė]. Vilnius : Alma littera, 2013. 510 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/23753
Updated:
2013-04-28 20:21:30
Metrics:
Views: 10
Export: