Vadybiniai kaimo turizmo verslo raidos Lietuvoje aspektai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vadybiniai kaimo turizmo verslo raidos Lietuvoje aspektai
Alternative Title:
Managerial aspects of rural tourism business development in Lithuania
In the Journal:
Vadybos mokslas ir studijos - kaimo verslų ir jų infrastruktūros plėtrai [Management theory and studies for rural business and infrastructure development]. 2009, Nr. 4 (19), p. 14-20
Summary / Abstract:

LTStebint ir analizuojant pastarojo dešimtmečio Lietuvos kaimiškoje erdvėje vykstančius ekonominius procesus ne tradicine žemės ūkio veikla užsiimančių subjektų veikloje, ženkliausi pokyčiai matomi kaimo turizmo versle. Straipsnyje apibendrinti kaimo turizmo verslininkų verslumui darantys įtaką veiksniai, verslumo ugdymo raida bei įvardintos sėkmingos kaimo turizmo verslininkystės Lietuvoje prielaidos. Straipsnis yra taikomojo pobūdžio. Atlikto kokybinio tyrimo pagrindu sudarytas ir pateiktas kaimo turizmo verslininkų verslumo raidos aprašas pasitarnaus bakalaurantams ir magistrantams studijuojant kaimo plėtros vadybą ir sudarant ekonominės veiklos įvairinimo modelius. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ekonominė veikla; Kaimo turizmas; Raida; Verslas; Verslumas; Business; Development; Economic activities; Entrepreneurship; Rural tourism.

ENThe current decade of successful development of the rural tourism in Lithuania is normally related to active participation in the EU and national business stimulation programs by the businessmen of the rural tourism. Similar stimulation programs are also available to the business of traditional arts and alternative to agriculture activities. However, the level of development of this sector is lower than that of the rural tourism. This indicates that external incentives are not the major factors, affecting business development, and internal factors have to be accounted as well. The purpose of the article is to establish a chronology of the rural tourism business development Lithuania using internal factors that affected the entrepreneurship of the businessmen of the rural tourism. Current level of entrepreneurship of rural tourism business is achieved by long-term informal and formal education, good business practice knowledge spread and stimulation of community activities. [From the publication]

ISSN:
1822-6760; 2345-0355
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/23724
Updated:
2018-12-17 12:36:28
Metrics:
Views: 40    Downloads: 4
Export: