LTTyrimo tikslas – nustatyti bei analizuoti emocinio intelekto ir socialinės kompetencijos, emocinių/elgesio sunkumų, stresinių gyvenimo įvykių bei demografinių charakteristikų sąsajas. Tyrime dalyvavo 178, 12-18 metų paaugliai: 90 merginų ir 88 vaikinai. Tyrime buvo naudojama BarOn EQ-i: Jaunimo versija (EQ-i:YV), R. BarOn ir J.D.A. Parker, 2000), Jaunuolių elgesio skalė (YSR), T.M. Achenbach, 1991), Stresinių gyvenimo įvykių sąvadas (SGĮS), sud. R. Pukinskaitė, 2008), socialinės kompetencijos ir demografinių rodiklių anketa. Tyrimo rezultatai parodė, kad aukštesnio bendro emocinio intelekto (EQ) paaugliai turi statistiškai reikšmingai mažiau internalių, eksternalių ir bendrų emocinių bei elgesio sunkumų: jų žemesni užsiskleidimo/depresiškumo, somatinių skundų, socialinių sunkumų, delinkventinio elgesio rodikliai. Eksternalios, internalios ir bendras sunkumų lygis neigiamai statistiškai reikšmingai siejasi su tarpasmeninių santykių, adaptyvumo bei vyraujančios nuotaikos gebėjimais. Aukštesnio emocinio intelekto paaugliams būdingi aukštesni mokymosi laimėjimai, jų geresni santykiai su bendraamžiais, turi daugiau laisvalaikio pomėgių (jie yra socialiai aktyvesni): mokymosi rezultatai bei laisvalaikio pomėgiai/užsiėmimai reikšmingai koreliuoja su asmens vidiniais, tarpasmeninių santykių ir adaptyvumo skalių įverčiais.Optimistiškesnių ir laimingesnių paauglių santykiai su bendraamžiais yra geresni. Daugiau stresinių gyvenimo įvykių patyrusiems paaugliams būdingi geresni streso valdymo gebėjimai, tačiau jų prastesni tarpasmeniniai santykiai su bendraamžiais, neigiamesnė vyraujanti nuotaika. Nustatyta, kad merginų bendras emocinis intelektas (EQ) yra aukštesnis nei vaikinų. Rajoniniuose miestuose gyvenančių paauglių EQ rodikliai yra aukštesni nei gyvenančių kaimuose; paauglių, gyvenančių su globėjais arba globos namuose tarpasmeninių santykių, adaptyvumo gebėjimai yra žemesni, negu paauglių, gyvenančių su abiem biologiniais tėvais. Paauglių, kurių tėvai turi nebaigtą vidurinį ar vidurinį išsilavinimą tarpasmeninių santykių, adaptyvumo gebėjimai yra žemesni, negu paauglių, kurių tėvų išsilavinimas yra aukštesnysis. Didesnes pajamas gaunančiose šeimose augantys paaugliai yra aukštesnio emocinio intelekto. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Emociniai ir elgesio sunkumai; Emocinis intelektas; Paaugliai; Socialinė kompetencija; Stresiniai gyvenimo įvykiai; Adolescents; Emotional and behavioral problems; Emotional and behavioural problems; Emotional intelligence; Social competence; Stressful life events.
ENThe purpose of the present study was to examine the relationships between emotional intelligence (EI) scores and social competence, emotional - behavioral problems and stressful life events of adolescents. Emotional intelligence has been considered important in social adjustment of adolescents. Adolescent EI was measured with the BarOn Emotional Quatient Inventory Youth Short Version (BarOn EQ-i: YV; the Youth Self-Report Scale (Achenbach T.M., 1991) and List of Stressful Life Events also were used for the study. EI scores were compared to demographic characteristics of the individuals (sex, household income, parents' level of education, and location of residence) and school achievements of adolescents. Participants in this study were 178 students aged 12-18. The findings indicate that EI levels were negatively related to internal and external behavioral problems. There was a positively significant relationship between the emotional intelligence of adolescents and their school achievements, social functioning (activity). Stressful life events are positively related to stress management scores and negatively related to interpersonal, adaptability and general mood results. Relationships were observed between EI and demographic characteristics: higher EQ levels were characteristic to females, parents' education, household income and location of residence characteristics also have an impact on the EQ of adolescents. [From the publication]