Ką svarbu žinoti apie dalykinį tekstą pradinių klasių mokytojui

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Ką svarbu žinoti apie dalykinį tekstą pradinių klasių mokytojui
Alternative Title:
Major things the primary school teacher has to know about the objective text
In the Journal:
Žvirblių takas. 2010, Nr. 1, p. 41-50
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje susisteminama ir apibendrinama pradinių klasių mokytojams svarbi informacija apie dalykinį tekstą, pateikiami dalykinio teksto skaitymo pradinėse klasėse pavyzdžiai. Apibrėžiama negrožinių (dalykinių) tekstų įvairovė, apibūdinant klausomus, sakomus, skaitomus ir rašomus dalykinius tekstus, nurodant šių tekstų panaudojimą įvairiose pamokose. Nagrinėjamas kalbos mokslo terminų (fonetikos, gramatikos) ir jų sąvokų pateikimas mokymo procese: pasirengimas suprasti terminą, jo dalinės sąvokos atskleidimas. Pateikiamos kai kurių terminų (kalbos garsas, veiksmažodis, daiktavardis, būdvardis) vartojimo pirmoje-ketvirtoje klasėse raidos schemos. Straipsnyje taip pat analizuojamos gebėjimo skaityti dalykinius (informacinius) tekstus ugdymo prielaidos. Siekiant efektyvaus dalykinio teksto skaitymo, rekomenduojama derinti analizę ir sintezę, taikant diferencinį skaitymo algoritmą ir integracinį skaitymo algoritmą. Šie algoritmai gali būti efektyviai naudojami, mokant jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikus skaityti dalykinius tekstus. Mokymosi proceso eigoje jie gali tapti mokinių darbo su tekstu instrumentais, kurie gali būti tobulinami pagal mokymo programos reikalavimus, moksleivių galimybes. Straipsnyje aprašomi diferencinio ir integracinio skaitymo algoritmų praktinio naudojimo pavyzdžiai, pateikiami grafinių schemų pavyzdžiai. Nurodomi įvairūs darbo variantai, kaip įvertinti, kiek dalykinio teksto informacijos mokiniai suprato.Reikšminiai žodžiai: Dalykinis tekstas, loginis mąstymas, vaizdinis mąstymas; Mokytojas; Pradinių klasių mokytojas, dalykinis tekstas; Formal text, logical thinking, visual thinking; Subject text; Teacher; Teacher of primary classes.

ENThe article systemises and summarises the information important to primary school teachers about a non-fiction text, gives examples of reading non-fiction texts in primary school. It also gives an overview of a variety of non-fiction texts, describes listening, recited, read and written non-fiction texts, specifying the use of such texts during a variety of lessons. The article examines terms of language as a science (phonetics, grammar) and the presentation of such concepts during a teaching process: preparation to understand the term and disclosure of a partial concept. It provides the development schemes of using certain terms (language sound, verb, noun and adjective) from the first to the fourth grade. The article also analyses the preconditions of developing the capacity to read non-fiction (information) texts. Seeking to develop a capacity for an efficient reading of a non-fiction text, it is recommended to combine analysis and synthesis, apply the differential and integrational algorithms of reading. The algorithms may be effectively used by teaching primary school children to read non-fiction texts. During the process of learning they can become instruments of working with pupils. They can be improved with respect to the training programme requirements and pupils’ abilities. The article describes the examples of a practical use of differential and integration reading and provides the examples of graphical schemes. It specifies different work options to assess the level of comprehension of a non-fiction text by pupils.

ISSN:
1392-1037
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/23498
Updated:
2018-12-17 12:40:51
Metrics:
Views: 187    Downloads: 12
Export: