LTStraipsnyje parodoma, kad Gyvosios dvasios sąjūdis tarpukario Lietuvoje buvo, viena vertus, inspiruotas katalikybės dvasios gaivinimo pastangų, kurias rodė to meto žymūs Vakarų Europos katalikų intelektualai (filosofai J. Maritainas, E. Mounier, rašytojai P. Klodelis, G. Bernanosas ir kt.), priešinęsi stiprėjančiam sekuliarizmui ir jo keliamiems iššūkiams; kita vertus, konkrečių tarpukario Lietuvos bažnytinio gyvenimo realijų – vis labiau ryškėjančio ne vien elito, bet ir liaudies spartaus nukrikščionėjimo, religinio sąmoningumo ir religinės praktikos išsiskyrimo, socialinių katalikybės principų žmonių tarpusavio santykiuose nykimo ir kunigo bei tikinčiojo atskirties didėjimo. Gyvosios dvasios sąjūdžio branduolį sudarė jaunosios kartos lietuvių katalikų intelektualai – filosofai ir kunigai (S. Šalkauskis, A. Maceina, P. Jakas, V. Taškūnas, A. Steponavičius, S. Yla, L. Tulaba ir kt.), kurie suprato, kad žmonių tikėjimui atgaivinti neužtenka vien religinio švietimo ar religinės praktikos skatinimo, kas buvo būdinga daugumai to meto katalikiškų organizacijų. Religinis sąmoningumas ir religinė praktika turi būti glaudžiai susijusios. Todėl jie ryžosi patys imtis iniciatyvos telkti inteligentiją asmeniniu pavyzdžiu palaikyti katalikiškąją dvasią visuomenėje. Jie gana griežtai pasisakė prieš tuometinės Bažnyčios praktikoje vyravusią pernelyg didelę individo globą ir nepasitikėjimą jo sugebėjimu pačiam rinktis ir sąmoningai apsispręsti, gynė būtinybę gaivinti autentišką tikėjimą, paslėptą giliai žmoguje, stiprinti jo religines aspiracijas ir taip puoselėti dvasingumą, be kurio negalima jokia sąmoninga ir moraliai atsakinga veikla. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bažnyčia; Dvasingumas; Gyvoji dvasia; Katalikiškasis elitas; Katalikybė; Katalikškas elitas; Krikščioniška veikla; Religija; Sekuliarizacija; Tikėjimas; Alive Spirit; Belief; Catholic elite; Catholicism; Catholicity; Christian activity; Church; Religion; Secularisation; Spirituality; Spirituality, catholic elite.
ENThe article deals with Alive Spirit movement in interwar Lithuania. It shows that Alive Spirit movement, on one hand, was inspired by the effort to refresh the Catholic spirit shown by the famous Catholic intellectuals of that time in Western Europe (J. Maritain, E. Mounier, P. Klodel, G. Bernanos) who resisted the increasing secularism and its challenges; on the other hand, it was inspired by the increasing formalism of interwar Lithuania church life, by the disappearance of social Catholic principles in interpersonal relations, and by the increasing separation between the priest and the believer. The nucleus of Alive Spirit movement was made of Catholic intellectuals (S. Šalkauskis, A. Maceina, P. Jakas, V. Taškūnas, A. Steponavičius, S. Yla, L. Tulaba etc.), who, seeing the caution and hesitation of the authorities of Catholic Church (sometimes reasoned, sometimes - not) to the challenges of secularism, initiated a concentration of the Catholic intelligentsia for the Catholic spirit being an example in social life. They were against an overstated protection of the individual and against mistrust in the individual's ability to make decisions voluntarily; they defended the necessity to revive the authentic faith hidden deep inside the human, to strengthen his religious aspirations and in that way to cherish Catholic spirituality, without which any reasonable and morally responsible activity is not possible. [From the publication]