LTTyrimo objektas – trijų Lietuvos lenkakalbių-baltarusakalbių dainininkų ir trylikos dainininkų iš gretimų regionų (baltų-slavų paribio) dainų įrašai. Darbo tikslas – Vilniaus krašto (Vilniaus, Trakų ir Šalčininkų rajonų) ir gretimų regionų (baltų-slavų paribio) dainininkų atlikimo manieros nagrinėjimas bei lyginimas. Tyrimo uždaviniai: kompiuterinės akustinės analizės bei miesto folkloro ansamblių dalyvių apklausos metodais palyginti Vilniaus krašto ir gretimų baltų-slavų paribio regionų dainininkų balsių artikuliaciją ir tembrą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Akustinė analizė; Artikuliacija; Aukštaitija; Balso akustika; Dzūkija; Formantės; Kurpiai; Paazerjė; Suvalkija; Tembras; Tradicinė vokalinė technika; Varmija ir Mozūrija; Vilniaus kraštas; Acoustic analysis; Articulation; Asoustic analysis; Aukštaitija; Dzūkija; Formants; Kurpie; Mazury; Paazerje; Suvalkija; Timbre; Tradition vocal technique; Traditional vocal technique; Vilnius Region; Voice acoustic; Voice asoustic; Warmia.
ENThe article examines the singing manner of three singers from the Vilnius region and compares some of its features with the performance of the thirteen singers from a neighbouring Baltic-Slavic area. The main objective was to research the singing tradition of tuteiši (an ethnic group of the Lithuanian Slavs) from the Vilnius region and to place it within the context of regional traditions, i. e. to find out whether their performance manner is absolutely unique, or similar to other ethnographic regions. The author used acoustic computer analysis and conducted a social opinion poll among city folklore performers to compare the timbre and vocal articulation of the singers from the Vilnius region and from the Baltic-Slavic borderland. In short, this article presents the research data on singers' intonation, ornamentation, vibrato, tempo, dynamics and singing pitch. The Vilnius region singers' timbres share some common features: the voices are quite strong, volatile, with a tendency for open and circular sounds. Their singing is soft-mannered, but the voices are quite gutsy and medium-pitched. The singing manner has many unique features, but also there are quite a few regional similarities. The area of open singing and variously pronounced vocals stretches in south eastern and, partly, eastern Dzūkija, i. e. in the Lithuanian-Belorussian-Polish borderland. One may argue that the singing manner in the Vilnius region is close to the borderland tradition of the Aukštaičiai-Dzūkai. This is definitely the Lithuanian influence on the singers born in the region. [From the publication]