LTŠiame straipsnyje analizuojamas Blindos mitas ir jo transformacijos įvairiose istorinėse epochose. Darbe taip pat nagrinėjami socialinio banditizmo ir tautos kūrimo santykiai. Tiriami būdai, kaip politinis ir kultūrinis elitas socialinius banditus ir jų folklorizuotas legendas verčia tautiniais mitais, kurie padeda kurti tautines ir socialines tapatybes. Sekant „svieto lygintojo“ Tado Blindos (1846–1877) mito virsmus matyti, kad herojiško plėšiko mitas buvo gana reikšmingas kuriant lietuvių visuomenę, kurioje etninius konfliktus sukėlė socialinė įtampa. Tirdamas mito plastiškumą, autorius teigia, kad herojiško plėšiko mitas, būdamas bendruomenės įsitikinimų apie save veidrodis, gali tapti galingesniu kultūrinės reprezentacijos įrankiu nei elitų pastangos šiam mitui suteikti fiksuotas ideologines prasmes. Autorius identifikuoja keletą strategijų, kurias elitai naudoja istorinius pasakojimus apie banditus versdami mitais: a) banditų mituose etninio ar socialinio konflikto sandai ypač sureikšminami, kad mitai įgytų nuoseklias ideologines prasmes; b) banditų ir vietinių bendruomenių ryšiai yra dažnai nepagrįstai sustiprinami: banditai dažniausiai vaizduojami kaip tos pačios socialinės grupės ar kultūros atstovai kaip ir vietiniai gyventojai; c) banditai dažnai mitologizuojami perkeliant į romantizuotus kraštovaizdžius, kurie vaizduojami kaip kolektyvinės tautos nostalgijos herojiškai istorinei praeičiai simboliai; d) banditai tautiniais (ar socialiniais) herojais paverčiami naudojant tas pačias naratyvines strategijas kaip ir kuriant romantinius herojus.Reikšminiai žodžiai: Banditizmas; Mitas; Nacionalizmas; Populiarizmas; Populizmas; Tautinis atgimimas; Banditism; Mith; Myth, banditism, nationalism, national revival, populism; National revival; Nationalism; Popularism.
ENThe article examines the relationship between social banditry and nation building. It explores the ways in which political elites transform social bandits and their popular legends into national myths which are used for constitution of national and social identities. By exploring the emergence and transformation of the myth of the Lithuanian bandit Tadas Blinda (1846–1877), the paper argues that the myth of the heroic bandit played a significant role in nation-making in Lithuania where ethnic conflicts followed social divisions. Examining the plasticity of the heroic bandit myth at different historical periods, the paper suggests that the bandit myth seen as a set of beliefs held by a community about itself, can be a more powerful and fluid form of cultural representation than the various efforts of myth-making agencies to fix it. [From the publication]