Nuo nomenklatūros iki pseudobiurokratijos : posovietinės viešosios biurokratijos bruožai Lietuvoje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Nuo nomenklatūros iki pseudobiurokratijos: posovietinės viešosios biurokratijos bruožai Lietuvoje
Alternative Title:
From nomenklatura to pseudo-bureaucracy : features of the post-Soviet public bureaucracy in Lithuania
In the Journal:
Darbai ir dienos [Deeds and Days]. 2009, t. 52, p. 159-174
Summary / Abstract:

LTLietuvos viešojoje biurokratijoje gajos sovietmečio biurokratijos charakteristikos ir požymiai. Vienas jų - itin griežtas biurokratijos atribojimas nuo viešosios politikos ir šios politikos iniciatyvų, jos apribojimas techniškai suprantama administravimo ir paslaugų teikimo veikla. Tai netrukdo klestėti biurokratiniam voliuntarizmui, kurį pirmiausia rodo nemažėjantis korupcijos lygis Lietuvoje. Posovietinė biurokratija nemaža dalimi tebėra pseudobiurokratija. Lietuvos valstybės tarnyboje galima rasti nomenklatūrines šaknis turinčio vadovų protegavimo eilinių darbuotojų sąskaita ženklų, kurie itin aiškiai matyti, kaip valstybės tarnyboje realiai taikomi karjeros ir atlyginimo instrumentai. Kasmetinio Lietuvos valstybės tarnautojų veiklos vertinimo 2003–2006 m. rezultatas - aiškiai disproporcingas vadovaujančias pareigybes einančių viešųjų biurokratų finansinis skatinimas. Politinė biurokratijos kontrolė 2002–2008 m. pastebimai susilpnėjo, kas sietina su 2002 m. valstybės tarnybos ir kitų įstatymų pataisomis. Viena vertus, reformomis siekta atsisakyti politizuotos valstybės tarnybos personalo valdymo praktikos, tačiau neatsižvelgta, kad politizacija gali būti dvejopa: greta politizuoto personalo valdymo yra žinoma ir funkcinė aukštesniosios valstybės tarnybos politizacija. Būtent ši laikoma viena iš sėkmingos viešosios politikos įgyvendinimo, adekvačios viešojo administravimo politinės kontrolės prielaidų. Politinio pasitikėjimo tarnautojų skaičiaus didinimas ministerijų vadovybėje yra adekvatus ir pozityvus siekis.Reikšminiai žodžiai: Nomenklatūra; Biurokratija; Pseudobiurokratija; Sovietinė biurokratija; Administravimas; Valstybės tarnautojai; Valstybės tarnyba; Dinamika; Viešasis valdymas; Lietuvos Respublika; Sovietinė biurokratijos sistema; Korupcija; Pseudo-bureaucracy; Post-soviet public bureaucracy; Nomenklatūra; Politinė biurokratijos kontrolė; Soviet bureaucratic-administrative system; The Republic of Lithuania; Soviet bureaucratic system; Public administration; "nomenklatura"; Republic of Lithuania; Political control of the bureaucracy.

ENThis article attempts to substantiate a persistence of features of the Soviet bureaucratic-administrative system to the extent these can be discussed, and their influence on the public bureaucracy of the independent Republic of Lithuania. It is claimed that the purpose of the reforms in Lithuania's State civil services was to develop a stable, professional, and politically neutral public bureaucracy, i.e., a classical bureaucracy based on Max Weber's type of an ideal bureaucracy. Certain aspects of reforms were successfully implemented. However, at the behavioural level, the public bureaucracy in post-Soviet Lithuania is snll predominately a variant of a pseudo-bureaucracy. Signs of protecting managers at the expense of ordinary employees, a practice rooted in the nomenklatura, can still be found in Lithuania's civil service. They become clear when observing how the instruments for a career and compensation are in reality applied in civil service. The outcome of the annual performance evaluations from 2003 to 2006 of Lithuanian civil servants for a career in civil service was clearly disproportionate with respect to the financial incentives for those public bureaucrats who hold managerial or senior positions.Political control of the bureaucracy noticeably weakened from 2002 to 2008. This is first of all related to the corrections made to the Law on Civil Service and other laws. On the one hand, the purpose for the reforms was to counter the practice of politicized personnel management in civil service. On the other, needed attention was not paid to the twofold nature of politicization. Along with personnel management that is politicized, the functional politicization of the upper levels of civil service is also known. The latter is specifically considered to be one of the prerequisites for the successful implementation of public policy, an adequate means of the political control of public administration. [From the publication]

ISSN:
1392-0588; 2335-8769
Related Publications:
Lojalumo struktūros įtaka Lietuvos viešojo sektoriaus politizacijai / Giedrius Kazakevičius. Politologija. 2014, Nr. 2 (74), p. 161-197.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/23146
Updated:
2025-02-21 14:43:19
Metrics:
Views: 47    Downloads: 16
Export: