LTDarbe nagrinėjami kunigaikščių Oginskių ir Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės stačiatikių santykiai su Rusija 17 amžiaus aštuntajame dešimtmetyje. Pažymima, kad Oginskių giminė vaidino didelį vaidmenį religiniame LDK gyvenime, o daugelis jos atstovų buvo ištikimi ir aktyvūs pravoslavai. Nagrinėjami Oginskių dinastijos atstovų santykiai su pravoslavų tikėjimu. Pabrėžiama, kad lietuviškos pravoslavybės atrama buvo Marcijono Bogdano Oginskio sūnūs Aleksandras, Jonas ir Samuelis Levas. Atskleidžiama, kad Jonas Oginskis jau 1610 metais stojo į pravoslavų kovą prieš uniją, buvo Minsko pravoslavų moterų vienuolyno globėjas. Konstatuojama, kad Aleksandras Oginskis dėjo daug pastangų, jog pravoslavų tikintieji išsaugotų savo maldos namus Lietuvoje, o jo brolis Samuelis Levas, valdęs žemes Vitebske, įsteigė pravoslavų vienuolyną. Pažymima, kad Marcijono Bogdano Oginskio dukterys, remdamos pravoslavus, neatsiliko nuo brolių. Atskleidžiamos Oginskių perėjimo į katalikybę antrojoje 17 amžiaus pusėje priežastys ir aplinkybės. Pažymima, kad Oginskių giminės perėjimas į katalikybę nenutraukė kunigaikščių ryšių su LDK pravoslavais. Reziumuojama, kad tuometiniai Lietuvos pravoslavų dvasininkų ryšiai su Rusija rodo, jog dažniausiai būtent Lietuvos pravoslavų dvasininkai rodė iniciatyvą plėtoti santykius su Rusijos pravoslavais ir rusų pravoslavų bažnyčia. Konstatuojama, kad Abiejų Tautų Respublikos valdžia, stengdamasi apriboti pravoslavų santykius su Konstantinopolio patriarchatu, kartu automatiškai lėmė tokių santykių su Maskvos patriarchatu plėtotę.Reikšminiai žodžiai: Didikai ir magnatai; Dvasininkai; Katalikų Bažnyčia; Lenkijos-Lietuvos valstybė; 17 amžius; Magnatai stačiatikiai; Oginskių giminė; Oginskių giminė, stačiatikybė, katalikybė, unitai; Rusijos XVII a. istorija; Stačiatikių Bažnyčia; Stačiatikių kontaktai su Rusija; Unitai; Catholic Church; Clergy; Lithuanian XVII c. history; Noblemens; Oginski family; Oginski family, Orthodoxy, Catholicism, Uniates; Orthodox Church; Orthodox contacts with Russia; Orthodox magnates; Polish-Lithuanian state; Russian XVII c. history; Uniate.
ENThe paper deals with the relations between the Dukes Oginskiai and the Orthodox Christians of the Grand Duchy of Lithuania, and Russia in the 1670s. It is noted that the Oginski family played a significant role in the religious life of the Grand Duchy of Lithuania, and many of its representatives were loyal and active Orthodox Christians. The relations of representatives of the Oginski dynasty with the Orthodox belief are examined. It is emphasized that the support of the Lithuanian Orthodox Church was Alexander, Jan and Samuel Lev, sons of Bogdan Oginski. It was revealed that Jan Oginski had started an Orthodox battle against the unification, was the guardian of the Minsk Orthodox monastery as early as in 1610. It is stated that Alexander Oginski made a lot of effort to ensure that Orthodox Christians preserved their places of worship in Lithuania, and his brother Samuel Lev, who ruled the lands in Vitebsk, established an Orthodox monastery. It is noted that the daughters of Bogdan Oginskis were just as involved in supporting Orthodox Christians as their brothers. Reasons and circumstances explaining why Oginskiai transferred to Catholicism in the second half of the 17th century are revealed. It is noted that the transfer to Catholicism did not break their ties with the Orthodox Christians of the Grand Duchy of Lithuania. It is concluded that the relations between Russian Orthodox clergy and Russia existing at that time show that, in most cases, exactly Orthodox clergy of Lithuania showed initiative to develop relations with the Russian Orthodox Christians and the Russian Orthodox Church. It is noted that the authorities of the Polish–Lithuanian Commonwealth attempted to limit the Orthodox relations with the Patriarchate of Constantinople and consequently lead to the development of such relations with the Moscow Patriarchate.