LTFinansų įstaigų priežiūros veiksmingumas yra vienas svarbiausių veiksnių siekiant užtikrinti sėkmingą finansų sistemos ilgalaikį funkcionavimą. Nuo priežiūros veiksmingumo priklauso finansų sistemos stabilumas ir finansų įstaigų veiklos efektyvumas, skatinantis šalies finansų rinkų plėtrą ir pritraukiantis į šalį kapitalo bei užsienio investicijų srautus. Dėl šios priežasties draudimo, bankų ir vertybinių popierių rinkų priežiūros efektyvumo ir veiksmingumo tobulinimo klausimai yra nuolatos aktualūs. Be to, jiems daro įtaką vykstantys socialiniai pokyčiai, kintanti pasaulinė ekonomika, didėjantis finansų konglomeratų skaičius, prižiūrimų finansų rinkų suartėjimas, priežiūros institucijų vykdomų funkcijų dubliavimas ir kt. Lietuvos Respublikoje finansų rinkų priežiūrą atlieka 3 priežiūros institucijos: draudimo veiklos – Lietuvos Respublikos draudimo priežiūros komisija, bankų – Lietuvos bankas, vertybinių popierių rinkos – Lietuvos Respublikos vertybinių popierių komisija. Pažymėtina, kad draudimo rinkos priežiūra iš esmės skiriasi nuo bankų ir vertybinių popierių rinkų priežiūros. Draudimo priežiūra siekiama prižiūrėti draudimo įmonių mokumą, t. y. draudimo įmonių sugebėjimą surinkus įmokas išmokėti draudimo išmokas.Palyginti su bankų ir vertybinių popierių rinkomis, rizika draudimo veiklos srities kinta labai nedaug. Draudimo veiklą prižiūrinčios Lietuvos Respublikos draudimo priežiūros komisijos pagrindinis tikslas yra užtikrinti draudėjų, apdraustųjų, naudos gavėjų, nukentėjusių trečiųjų asmenų interesų ir teisių apsaugą bei pačios draudimo sistemos patikimumą, veiksmingumą, saugumą bei stabilumą. Šiuo metu finansų priežiūros institucijų veiklos reglamentavimo pokyčiai daugiausia nukreipiami į tinkamo priežiūros institucijos administracinio organizacinio modelio paieškas. Vyrauja tendencija konsoliduoti finansų priežiūros institucijų veiklą, sukuriant bendrą visų finansų rinkų priežiūros sistemą, kurią vykdytų viena priežiūros institucija. Lietuvos Respublikoje finansų rinkų priežiūros organizacinio modelio paieškos problematika taip pat yra aktuali, nes kaip ir kitose valstybėse nebėra griežtų bankų, vertybinių popierių ir draudimo rinkų ribų, jų rinkos yra susijusios. Pavyzdžiui, pensijų reformoje dalyvauja komercinių bankų dukterinės įmonės, finansų maklerio ir gyvybės draudimo įmonės; draudimo paslaugas teikia tiek draudimo įmonės, tiek komercinių bankų dukterinės įmonės. Šiame straipsnyje siekiama pateikti teisinį galimo finansų priežiūros institucijų konsolidavimo vertinimą ir aptarti šio proceso įtaką draudimo veiklos priežiūros teisiniam reguliavimui. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Draudimo veiklos priežiūra; Finansų ir mokesčių teisė; Finansų rinkos; Konsolidavimas; Socialiniai pokyčiai; Teisinis reglamentavimas; Consolidation; Financial and tax law; Legal regulation; Supervision of insurance activities.
ENEffective supervision of financial institutions is one of the key factors in guaranteeing long-term successful functioning of the financial system. Effective supervision is a precondition of stability of the financial system, sound functioning of financial institutions stimulating the development of local financial markets, and attracting capital and foreign investment flows to the country. Consequently, issues on improvement of effectiveness and efficiency of supervision of insurance, banking and securities markets continue to remain important. Moreover, they are influenced by ongoing social changes, developments of global economy, a growing number of financial conglomerates, convergence of supervised financial markets, duplication of functions carried out by supervisory institutions, and etc. Recent changes in the regulation of activities of financial supervision institutions are mostly focused on search for suitable administrative organisational model of a supervisory institution. The predominating tendency is consolidation of activities of financial supervision institutions to create the system of supervision, which is common for all financial markets and which is run by one supervisory authority.The problematics of search for the organisational model of supervision of financial markets is also relevant for the Republic of Lithuania, because like in other countries, there are no strict boundaries between banks, securities and insurance markets, which are interrelated with each other. For example, the pension reform involves subsidiaries of commercial banks, financial brokerage firms and life assurance undertakings; insurance services are provided by both insurance undertakings and subsidiaries of commercial banks. Consolidated supervision of financial markets has many advantages and weaknesses, which might have direct implications for the insurance supervision activities. It should be noted that consolidated supervision of financial markets cannot address all problems of supervision of financial markets. There are many gaps in legal regulation of insurance supervision in the Republic of Lithuania, which must be eliminated; however, consolidated supervision of financial markets will not be the main factor, determining higher effectiveness of supervision of the insurance market. [...]. [From the publication]