LTVilniaus paveikslų galerijoje, Pranciškaus Smuglevičiaus ir jo mokinių kūrybą pristatančioje salėje, eksponuojamas natūros dydžio reprezentacinis vyskupo Stroinovskio portretas neabejotinai yra vienas įspūdingiausių Lietuvos muziejuose saugomų švietėjiško klasicizmo dvasia sukurtų reprezentacinių portretų. Atvaizdas atliktas profesionaliai, jam būdinga rami, statiška kompozicija, aiškus piešinys, santūrus rusvų tonų koloritas – bruožai, atitinkantys klasicistinius „monumentalaus didingumo“ ir „kilnios statikos“ idealus. Portretas traukia dėmesį ir dėl jame pavaizduotos asmenybės svarbos. Stroinovskis (1752-1815) buvo vienas žymiausių XVIII a. pabaigos-XIX a. pradžios Lietuvos mokslininkų, aukšto rango dvasininkas, Vilniaus universiteto (toliau – VU) rektorius, daug prisidėjęs prie 1803 m. švietimo reformos ir VU statuto parengimo. Dirbdamas universitete Stroinovskis parengė ir išleido svarbiausią savo veikalą „Prigimtinės, politinės teisės, politinės ekonomijos ir tarptautinės teisės mokslas“ (1785). Jame paskelbė per ilgus darbo Varšuvos Kilmingųjų kolegijoje ir VU metus sukauptą medžiagą. Stroinovskis aktyviai dalyvavo rengiant 1791 m. gegužės 3 d. Konstituciją ir naujus Civilinį ir Baudžiamąjį kodeksus. 1791 m. už nuopelnus mokslui Poniatovskis Stroinovskį apdovanojo aukso medaliu „Merentibus“. 1793 m. Stroinovskis buvo įtrauktas į naujai suformuotą Abiejų Tautų Respublikos Edukacinę komisiją. Straipsnyje aptariamas Lietuvos dailės muziejuje saugomas Jeronimo Stroinovskio portretas, gilinamasi į jo semantiką, siekiama patikslinti sukūrimo laiką ir galimą autorystę.Reikšminiai žodžiai: Portretinė tapyba; Jeronimas Stroinovskis; Juozapas Peška; Vilniaus universitetas (VU; Vilnius University); Vilniaus katedra; Portrait painting; Jeronimas Stroinovskis; Juozapas Peška; Vilnius Cathedral.
ENThe article presents an analysis of the official lifesize portrait of Bishop leronimas Stroinovskis, now at the Lithuanian Art Museum. It appears one of the most valuable examples of Lithuanian portrait painting of the late iS'^'-early ip"* c. However, the doubts regarding its author persist. Different attributions of this work of art, as encountered in scientific literature, are weighed for validity in the light of the portraits style and iconography and possible date of its creation (not earlier than : 8 o 6 ) . The attribution of the painting to Vilnius art school artist of the enlightened spirit of Classicism remains indisputable; close stylistic parallels of the portrait with the Pranciškus Smuglevičius (1745- 1807) and his closest students are also admitted. Yet the idea of the authorship of either. Smuglevičius or Juozapas Oleškevičius (1777-1803) is discarded on a number of grounds, leaving Juozapas Peška (1777-1803) the most likely author of the portrait. [From the publication]