LTDaugelis Panevėžio miesto įmonių, siekdamos išlikti ir plėstis konkurencijos sąlygomis, ieško savo veiklos tobulinimo metodų. Sunkmečio sąlygomis įmonėms ypač aktualus tampa išlikimo klausimas. Straipsnio tikslas yra nustatyti Panevėžio miesto įmonių konkurencinių pranašumų formavimo ypatumus, naudojant rinkodaros kultūros elementus. Apibendrinus tyrimo metu gautus duomenis, galima išskirti apklausoje dalyvavusių Panevėžio miesto gamybinių, paslaugų ir prekybos įmonių rinkodaros kultūros elementų raiškos ypatumus. Stebina tai, kad praktiškai tiek gamybinės, tiek paslaugų, tiek prekybos įmonės vertybes bei normas vertina, sutinka su tuo, kad tokios įmonei reikalingos ir būtinos siekiant išlikti rinkoje. Tačiau elgsenos ir priemonių raiškos tyrimas atskleidžia tai, kad tos vertybės ir normos praktiškai nėra taikomos, dažniau lieka tik postulatai. Ypač atkreipiamas dėmesys į tai, kad prekybos ir paslaugų įmonėms būtina užtikrinti efektyvesnį rinkodaros padalinio bendradarbiavimą su kitais padaliniais, vartotojų poreikių išsiaiškinimą, kas palengvintų nustatyti pokyčius ir gebėjimą reaguoti į juos. Tai labai svarbus veiksnys, siekiant išlikti rinkoje. Paslaugų, o ypač prekybos įmonių vadovai retai susitinka su vartotojais, silpnai atliekamas vartotoju nuomonės tyrimas. Gamybinės įmonės tam skiria nemažai dėmesio. Atitinkamai pasireiškia ir gebėjimas vertinti aplinkos pokyčius ir prie jų prisitaikyti. Gamybinės ir prekybos įmonės gerai vertino siekį patenkinti vartotojų poreikius.Reikšminiai žodžiai: Konkurenciniai pranašumai; Konkurencinis pranašumas; Rinkodaros kultūra; Rinkodaros kultūros elementai; Competitive advantage; Elements of marketing culture; Marketing culture.
ENWhile seeking to survive and expand in the competitive market, many companies of Panevėžys search for the methods to improve their performance. In the context of the crisis, the issue of survival becomes particularly important to companies. This article is aimed at finding out peculiarities of shaping competitive advantage of Panevėžys companies by using elements of market culture. Having summarised the obtained results of the survey of Panevėžys companies, peculiarities of expression of market culture of Panevėžys companies operating in the fields of production, services and trade can be distinguished. The surprising fact is that production, services providing and trade companies value virtues and norms and realise their necessity for a company and its future survival in the market. However, the research of expression of behaviour and methods reveals that those virtues and norms are barely applied and are usually referred to as postulates. Particular attention should be paid to the fact that it is necessary for trade and services companies to ensure a more efficient communication of their marketing divisions with other divisions, establishment of consumers’ demands in order to easier identify changes and respond to them. It is a very important factor seeking to survive in the market. Heads of services companies, and especially trade companies, rarely meet consumers of their production and services, and consumer opinion surveys are performed insufficiently. Production companies devote a great deal of attention to this issue. This can also be seen in their respective ability to evaluate changes in the environment and to respond to them. Production and trade companies favourably evaluated the aspiration to satisfy consumers’ demands.