LTPažaislio ašinis planavimas, abipusė simetrija, siauras perimetras, tinklinis išsidėstymas, vidiniai kiemai primena El Escorial, sukurtą 1560-aisiais. Ypatingas Pažaislio vienuolyno planas aiškiai yra kilęs iš Eremus in Montibus Taurinensibus, įkurto 1602 m. netoli Turino. Švč. Marijos Mergelės Apsilankymo bažnyčia Pažaislyje buvo pašventinta 1674 m. Jos neįprastas šešiakampis planas visiškai skyrėsi nuo kitų kamaldulių bažnyčių – pirmenybę jie paprastai teikdavo stačiakampės bazilikos tipui. Šešiakampį bažnyčios planą galima sukurti vieną ant kito sudėjus ir sukant du lygiakraščius trikampius taip, kad susiformuotų šešiakampis. Tokios šešiakampės žvaigždės vidus sudaro heksagoną. Kadangi lygiakraštis trikampis siejamas su lelija, o ši, savo ruožtu, yra simbolinė nuoroda tiek į Švč. Mergelę Mariją, tiek į Švč. Trejybę, šešiakampė Pažaislio bažnyčios geometrija buvo visiškai tinkama. Pažaislio įkūrimas jau reiškė, kad ignoruojamas Martino Liuterio vienuolystės ir šventųjų kulto pasmerkimas. Centrinis šešiakampis vienuolyno bažnyčios planas prieštaravo ypatingos Švč. Mergelės Marijos padėties nepripažinimui, skelbiamam kalvinistų ir liuteronų. Heksagrama pasirodo kamaldulių ordino emblemoje ir vaizduoja dvigubą leliją Pacų giminės herbe. San Michele kamaldulių kongregacijos Venecijoje emblema vaizduoja kometą su šešiakampe liepsnojančia galva. Geometrija, kuri sudaro Pacų giminės herbo – dvigubos lelijos pagrindą, gali būti pavaizduota trikampiais, heksagonu ir heksagrama. Šios figūros yra identiškos toms, iš kurių sukurtas Pažaislio bažnyčios planas.Reikšminiai žodžiai: Pažaislis; Kamalduliai; Simbolinė geometrija; Barokas; Pacai (Pacas family); Kepleris; Kontrreformacija; Vienuolynas; Heksagrama; Heksagonas; Švč. Trejybė; Lygiakraštis trikampis; Centrinio plano bažnyčia; Kosminė geometrija; Kaunas; Kamalduliai; Pažaislis; Camaldolese; Barokas; Symbolic geometry; Baroque; Pac; Kepler; Counter-Reformation; Monastery; Hexagram; Hexagon; Trinity; Equilateral triangle; Centralized church; Cosmic eometry; Kaunas.
ENSymbolic geometry has long played an important role in the sacred architecture of many faiths, with examples in many cultures and roots extending to prehistoric times. The most ancient Western strand of the widespread practice is represented by early Christian churches whose plans referred to the tau cross, the Greek cross, or to the Latin cross. While Pažaislis emanated from the same general and venerable custom, the tensions arising from the Protestant Reformation and the Catholic Counter- Reformation gave particular meaning, relevance, and urgency to the chosen geometry. Scholarly attention has been recently focused on the frescoes of Pažaislis which thematically supported Roman Catholic hagiography and Marian veneration4. It will be argued below that the monastery’s geometric armature was likewise theologically engaged. The architecture of Pažaislis asserted Catholic doctrines. Lutherans, Calvinists, and Anti-Trinitarians would have considered the design unacceptable, completely at odds with their fundamental convictions and defining beliefs.