LTStraipsnyje postmodernistinei urbanistinio kultūrinio planavimo sampratai aptarti pasitelkiamas Manuel Castells „informacinio miesto“ – globalaus tinklaveikos proceso – modelis ir Guggenheimo muziejaus pavyzdys. Postmodernūs peizažai dabartiniuose miestuose aiškiau suvokiami globalizacijos problematikos kontekste, tačiau reikia pastebėti ir tai, jog Castells informacinio amžiaus „naujasis miestas“ egzistuoja tiek globalioje, tiek konkrečioje erdvėje. Šia prasme Vilniaus Ermitažo-Guggenheimo muziejus (2008 m. miestui sukurtas žymios pasaulio architektės Zaha Hadid projektas) puikiai atspindi Castells informacinio miesto savybes. Straipsnyje siūloma neoliberalistinę urbanistinę regeneraciją vertinti ne kaip vientisą postmodernistinio kultūrinio planavimo naratyvą, bet atsižvelgti ir į naujo kritinio diskurso poreikį. Postmodernistinio simuliakro koncepcija padeda traktuoti Guggenheimo muziejų plėtrą kaip naujos globalios postmodernistinės erdvės kūrimą. Kita vertus, būdingus transkultūrinės miestų plėtros bruožus reiktų vertinti pasitelkiant ir įvairesnes teorines, pavyzdžiui, postkolonijinių studijų, perspektyvas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Manuel Castells; Informacinis miestas; Urbanistinis kultūrinis planavimas; Kapitalizmas ir kūrybinės industrijos; Guggenheimo muziejus; Vilnius ir globalūs informaciniai srautai; Manuel Castells; Information city; Urban cultural planning; Capitalism and creative industries; Guggenheim museum; Vilnius and global information flows.
ENIn this article, some principles of the New York Guggenheim museum activity are analyzed as an exemplary case of the development of the 21st century global museums and discussed against the metaphor of network society. Manuel Castells's identified change of capitalism from energy to information in economic productivity allows one to better understand the common among governments encouragement for the knowledge economy. This relates to contemporary postmodern societies and postindustrial cities where urban cultural planning is closely related to the activities of major cultural centers. The Guggenheim museum, lately envisaged in Lithuanian capital Vilnius, could be a good example of new creative industries rhetoric. For quite a few years, Vilnius has been encouraging cultural tourism, especially in the form of conferences and prospective world congresses. In this respect, the Lithuanian capital becomes a good illustration for M. Castells "information city", which, like many other postindustrial cities of the world, is competing for "better" image with the help of neo-liberal economy. [From the publication]