Pradinių klasių mokinių spalviniai prioritetai ir spalvų pasirinkimas spalvinant žmogaus piešinius

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pradinių klasių mokinių spalviniai prioritetai ir spalvų pasirinkimas spalvinant žmogaus piešinius
Alternative Title:
Children's color preferences and color choices for completing drawings of human figures in primary school
In the Journal:
Psichologija. 2009, t. 39, p. 31-44
Summary / Abstract:

LTTyrimu siekiama nustatyti, ar vaikai sistemingai renkasi spalvas, spalvindami teigiamai ar neigiamai apibūdintų žmonių piešinius, ir įvertinti spalvų pasirinkimo sąsajas su vaiko asmeniniais spalviniais prioritetais ir lytimi. Tyrime dalyvavo 1307 Kauno rajono bendrojo lavinimo mokyklų I-IV klasių mokiniai, 648 berniukai ir 659 mergaitės. Tiriamieji atliko kelias užduotis: 11 spalvų pieštukų rinkinio rangavimo nuo labiausiai patinkančios iki labiausiai nepatinkančios spalvos; trijų schemiškai nupieštų žmogaus siluetų (neutralaus, teigiamai apibūdinto ir neigiamai apibūdinto) spalvinimo; nuotaikos vertinimo - taikant 5 balų "Veidų skalę". Tyrimo rezultatai parodė, kad berniukų ir mergaičių spalviniai prioritetai skiriasi: mergaitės teikia pirmumą šviesioms spalvoms, berniukai - tamsesnėms. Tačiau tiek berniukams, tiek mergaitėms labiausiai patinka šviesios (rožinė ir žydra) spalvos. Ir berniukams, ir mergaitėms pradinės mokyklos laikotarpiu labiausiai nepatinka juoda spalva, ši spalva dažniausiai pasirenkama ir neigiamai apibūdinto žmogaus piešiniui spalvinti. Tyrimo rezultatai patvirtina bendrą tendenciją, kad piešinio apibūdinimas yra susijęs su jam spalvinti pasirenkama spalva - teigiamai apibūdinto žmogaus piešinys dažniausiai spalvinamas geltonai, o neigiamai apibūdinto - dažniausiai juodai ar rudai. Spalvos pasirinkimas taip pat yra susijęs su asmeniniais vaiko spalviniais prioritetais. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Pradinių klasių mokiniai; Berniukai; Mergaitės; Spalvų pasirinkimas; Emocinė būklė; I-IV grade pupils; Boys; Girls; Color choices; Emotional state; Spalviniai prioritetai; Spalvų parinkimas; žmogaus piešinys; Color preferences; Drawing of human figure; Children from primary school.

EN[...] The aim of this work was to analyse pupils' colour preferences in I-IV grades and to investigate whether children systematically use specific colours in their drawings in response to emotional characterization of the figure. 1307 children (648 boys and 659 girls). All children rated the set of 11 pencils (from the most liked to the most disliked colour) and completed three drawings of differently characterized human figures (neutral, nice, and nasty). The results of the study revealed gender differences in color preferences. Girls preferred bright colours (pink, yellow, sky blue, spring green, orange), while boys preferred darker tones of colours (blue, green, brown, black). However, the most liked colours for both genders were bright (pink and sky blue), what is in line with colour stereotypes used in children's clothing and toys. The most disliked colour for both genders was black; girls chose black as the most disliked colour more often. The results of the study indicate that children use specific colours when completing nice and nasty figures. The strongest relationship was observed between a nice figure and the yellow colour and a nasty figure and the black colour. However, the choice of the colour was related to a child's colour preference. The more preferred colours were used for completing of neutral and nice figures, while less preferred colours were used for nasty figures. Although the results of the study confirm the general association between characteristics of the topic being drawn and colours, the observed gender differences and the importance of colour preference indicate that colour interpretations during child's psychological assessment should be done with caution. The implications for further research are discussed. [From the publication]

ISSN:
1392-0359; 2345-0061
Related Publications:
Lithuanian conceptual colour-emotion associations in the global context of 37 nations / Domicelė Jonauskaitė. Psichologija. 2024, t. 70, p. 8-23.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/22179
Updated:
2018-12-17 12:30:59
Metrics:
Views: 21    Downloads: 2
Export: