LTŠiame straipsnyje pateikiama kritinė statiško žmogaus orumo koncepcija, pagal kurią žmogaus vertė yra laikoma verte, kurią suteikia išorė (Dievas ar biologinė žmogaus prigimtis), arba per se egzistuojanti vertė. Priešingai šiai, formuojama aktyvaus ar sukuriamo orumo koncepcija, kurios šalininkai vertina žmogaus orumą ne kaip socialų santykį, bet kaip asmens individualų sugebėjimą tinkamai gyventi visuomenėje (dalyvauti mainų santykiuose lygiavertiškumo pagrindu) ir pasinaudojant šiuo tinkamumu kurti individualią socialinę vertę (orumą) kaip asmens indėlį palaikant santarvę ir bendradarbiavimą visuomenėje. Pagrindinis konservatyvios orumo koncepcijos trūkumas yra tai, kad žmogaus orumas suvokiamas kaip nepriklausomas nuo asmens kultūrinės veiklos, taigi ši veikla yra nuvertinama ir pati orumo koncepcija tampa dogmatiška ir mistinė. Straipsnyje daroma išvada, kad orumas visų pirma yra koncepcija, susijusi ne su bendra, bet su personalizuota verte, ir jis neegzistuoja už mainų santykių ribų. Tai nėra bet kurio asmens vertė, bet tik vieno asmens vertė, kurią sukuria pats asmuo, vykdydamas savo pareigas kitų asmenų atžvilgiu, o tai įpareigoja kitus asmenis vykdyti atsakomuosius įsipareigojimus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: žmogaus orumas; Teisė į orumą; Teisinis personalizmas; žmogaus orumo koncepcija; Pasyvus orumas; Statiškas orumas; Aktyvus orumas; Dinamiškas orumas; Human dignity; Right to dignity; Legal personalism; Conception of human dignity; Passive dignity; Static dignity; Active dignity; Dynamic dignity; žmogiškas orumas.
ENThe article critically analyzes the conservative conception of passive or static human dignity in accordance with which human's value is seen as value coming from the exterior (from God or from a biological human's nature), or value seen as existing per se. In opposition to this conception, a conception of active or created dignity is being developed, which aims at treating human's dignity not like a social relationship, but rather like a person's individual ability to live properly in the society (participate in barter relations on the ground of equivalence) and using this propriety to create own individual social value (dignity), as a personal contribution towards maintenance of concord and collaboration in the society. [From the publication]