LTTrenerio meistriškumas laikomas esminiu sportinio rengimo veiksniu, lemiančiu pedagoginės sąveikos sėkmę. Veiksmingai dirbantys treneriai, siekdami realizuoti savo tikslus, sugeba konstruktyviai mąstyti, prisitaikyti prie besikeičiančių sąlygų ir aplinkos, nuolat save tobulina. Tai ir atskleidžia trenerio profesinės veiklos kryptingumą – asmenybės poreikių, interesų, polinkių, nuostatų, vertybinių orientacijų visumą. Tyrimo tikslas – atskleisti trenerio profesinės veiklos specifiškumo raišką ir sąsają su profesinės veiklos kryptingumu. Tiriamieji: 16 Lietuvos miestų ir rajonų įvairių sporto šakų treneriai (n = 49), dirbantys su meistriškumo ugdymo ir tobulinimo grupių sportininkais. Tyrimo metodai: standartizuota apklausa raštu, kokybinė turinio analizė (content analysis), klasterinė analizė, aprašomoji statistika. Tyrimo duomenys buvo apdorojami SPSS programiniu paketu. Kokybinės turinio analizės metu išskirti trenerio veiklos specifiškumą apibūdinantys požymiai išryškino trenerių identifikacijos su sportinei veiklai būdinga aplinka svarbą. Svarbiu veiksniu, skatinančiu trenerio profesinę veiklą, laikomas aukštas sportininkų motyvacijos pasireiškimo lygis.Klasterinės analizės metodu pagal trenerio veiklos specifiškumą apibūdinančius bruožus buvo išskirti trys sporto pedagogų, dirbančių su meistriškumo ugdymo ir tobulinimo grupių sportininkais, tipai. Pirmam tipui priskirtiems treneriams būdinga orientacija į laimėjimus, tačiau treneriai pažymi ir visapusiško ugdymo, bendravimo bei gerų tarpusavio santykių svarbą sportinio rengimo kontekste. Sportinio rengimo vyksmas grindžiamas sportininkų meistriškumo ugdymu, treneriai jaučiasi patys atsakingi už veiklos rezultatą. Identifikacijos svarba mažiausiai pabrėžiama iš visų trenerių tipų. Antram tipui priskirti treneriai neakcentuoja sportinių laimėjimų svarbos, bet mažai orientuojasi ir į sportininkų visapusišką ugdymą. Palyginti su kitų tipų treneriais, jie labiau pasiduoda išorinių veiksnių įtakai. Trečiam tipui priskirtiems treneriams labiausiai iš visų tipų būdinga identifikacijos su sporto aplinka svarba. Santykiai su sportininkais ir požiūris į darbą formalaus pobūdžio. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Identifikacija; Klasterinė analizė; Treneris; Veiklos kryptingumas; A coach; Cluster analysis; Identification; Single-mindedness of the activities.
ENMastery of a coach is considered to be key factor of sport training predetermining the success of pedagogical interaction. The coaches that work effectively in order to achieve their goals are capable of thinking constructively, adapting to the changing conditions and environment, and constantly upgrade their skills (Nash et al., 2009). This is what reveals single-mindedness of the coach profession – the sum of the personality's needs, interests, predispositions, attitudes, value orientations (Jovaiša, 1998). The goal of the research is to reveal the expression of specificity of the coach professional activities by highlighting positive and negative aspects of the coach professional activities. The research aims at distinguishing the types of coaches by expression features characteristic of professional activities. The group under research: coaches of different sports (n=49) from sixteen towns and districts of Lithuania, who are working in the groups of skill development and upgrading. Research methods: standardised written survey, content analysis, cluster analysis, descriptive statistics. Research data was processed by SPSS software.During the content analysis the features describing specificity of the coach activities were distinguished, the importance of identification of coaches with the environment typical to sports activities was highlighted. Ahigh level of athletes' motivation display is considered to be an important factor motivating the professional activities of a coach. Based on the method of cluster analysis by the features describing specificity of the coach activities three types of sport teachers working in the groups of skill development and upgrading were distinguished. Coaches attributed to the first type are characterised by orientation towards achievements; however, coaches note the importance of versatile education, communication and good mutual relationship in the context of sport training. The process of sport training is based on the development of athletes' skill; coaches feel to be themselves responsible for the result of the activities. The importance of identification is least expressed among all types of coaches. Coaches attributed to the second type do not emphasize the importance of sport achievements, and are also little oriented towards versatile education of athletes. [...]. [From the publication]