LTStraipsnio objektas - trijų Baltijos šalių - Lietuvos, Latvijos ir Estijos - vaikų literatūra nuo jos ištakų iki šių dienų. Aptariamas vaikų literatūros vystymasis, būdingiausių žanrų, turinio, raiškos priemonių ir stiliaus bruožų kaita. Vaikų literatūros užuomazgos, kaip ir daugelyje Europos šalių, aptariamose šalyse randasi 17-18 a. elementoriuose ir katekizmuose. Pirmieji grožinės vaikų literatūros pavyzdžiai randami 19 a. - Estijos ir Latvijos vaikams skiriamoje kūryboje jaučiama vokiškosios, Lietuvoje - lenkiškosios literatūros įtaka. 19 a. vaikų literatūros dominantė - didaktika, kuri vyrauja pirmosiose visų trijų Baltijos šalių knygelėse vaikams. Tik 20 a. pradėta vaduotis iš didaktinio pobūdžio pasakojimo ir pereita prie meniškesnės kūrybos, o 20 a. pabaigoje įprastą vaikams skirtą nuotykių istorijos žanrą pradėjo keisti psichologinis pasakojimas. Dabartinė Baltijos šalių literatūra vaikams patiria vertybių ir turinio perversmą - pasakojimas, įsivyravus visa apimančioms informacijos sklaidos priemonėms, netenka pirminės edukacinės ir moralinės reikšmės ir gyvuoja kaip meninės kūrybos objektas.Reikšminiai žodžiai: Baltijos vaikų literatūra; Lietuvių vaikų literatūra; Vaikų literatūros istorija; Baltic children's literature; Lithuanian children's literature; History of children's literature.
ENThe subject of the article is children’s literature of the three Baltic States – Lithuania, Latvia and Estonia from its origins to the present day. The article discusses the development of children’s literature and its most characteristic genres, content, expression tools and style characteristics. The origins of children’s literature, as in the majority of European countries are found in the primers and catechisms of the 17th – 18th century. The first examples of children’s fiction are found in the books of the 19th century. While the children’s books in Estonia and Latvia were based on the influence of German literature, in Lithuanian books the influence of Polish literature is felt. The dominant of children’s literature of the 19th century is didactics, prevailing in the first children’s books of all the three Baltic States. Only in the 20th century the didactic narratives were abolished and a transition to more artistic creative was made and at the end of the 20th century the usual genre of adventure stories, usual in children’s literature was started to be replaced by psychological narratives. The present children’s literature of the Baltic States incurs a revolution of content and values – upon the emergence of the information dissemination tools the narrative is becoming devoid of its primary educational and moral meaning and exists only as an object of artistic fiction.