LTLietuva 2007 m. pažymėjo pirmosios lietuvių dailės parodos atidarymo (1907 m. sausio 9 d.) ir Lietuvių dailės draugijos įkiirimo (1907 m. rugsėjo 15 d.) šimtmetį. Be dailininkų Petro Rimšos, Mikalojaus Konstantino Čiurlionio, Antano Žmuidzinavičiaus ir kitų, nemažą darbą rengiant minėtą parodą ir įkuriant Lietuvių dailės draugiją atliko Antanas Jaroševičius. A. Jaroševičius nebuvo tarp ryškiausių ano meto Lietuvos dailininkų. Liudas Gira, rašydamas apie Antrąją lietuvių dailės parodą, pažymėjo: "Jaroševičiaus paveikslai gana dailūs, bet tiktai [...] dailūs, ir tiek". Tačiau daugelyje veiklos sričių A. Jaroševičius buvo pirmasis, ir šį faktą yra nurodę daugelis apie dailininką rašiusių autorių. Šis dailininkas labiausiai žinomas kaip grafikas. Parodose jis dažniausiai ir gausiausiai eksponuodavo grafikos darbus - grafinius piešinius. Apie A. Jaroševičių dailės studijose yra rašę nemažai lietuvių meno tyrinėtojų. Jie pažymėjo, kad A. Jaroševičius buvo Lietuvos pilietis, kuris atsiliepė į aktualius klausimus ne tik spaudoje, bet ir kūryboje. Minint A. Jaroševičiaus 100–ąsias ir 120-ąsias gimimo metines, LDM surengė dailininko kūrinių parodas, o 1990 m. išleido ir iliustruotą katalogą. Puikus katalogas, gražiai parašyta įžanga. Leidinyje pateikta informacija apie muziejuje saugomus dailininko kūrinius: akvareles, piešinius, altorių kryžių ir paminklų projektus, etnografinės Lietuvos architektūros piešinius, knygų viršelius, iliustracijas, tarp jų ir vinjetes, kitus piešinius ir eskizus.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos dailės istorija; Antanas Jaroševičius; Kultūrinė veikla.; Lietuvių dailė; Liaudies menas.
ENIn 2007, Lithuania marked the centenary of the opening of the first exhibition of Lithuanian art and the establishment of the Lithuanian Art Society. Antanas Jaroševičius and some other well-known Lithuanian artists played an important role in the preparation for the mentioned exhibition and the establishment of the Lithuanian Art Society. The article points out some facts from the biography of Jaroševičius and describes his creative heritage and its importance to Lithuanian art. Due to historical circumstances, the artist had to spend the major part of his life not in Lithuania, however, all his life he was interested in everything that in one or another way was associated with the life and culture of Lithuania. He devoted much of his Strength to the collection, preservation and fostering of folk art - collected, photographed and drew the remnants of folk art (sumptuous crosses, original houses with their decorations, etc.). Jaroševičius participated in all pre-war exhibitions arranged by the Lithuanian Art Society, where he presented his original and collected folk art works (book illustrations, watercolours, folk art drawings (particular of crosses), graphic works for which he, as an artist, was most of all appreciated and others).Later, his drawings of crosses were published as an album (Lithuanian Crosses, 1912), which is considered as the first album of Lithuanian art. Jaroševičius was not only an artist but also a pedagogue, publicist and an active public figure, who prolifically contributed to a periodical press on the issues of the preservation and application of Lithuanian art, raising the problems of culture and education, condemning social evils. The archive of the Lithuanian Art Museum keeps the artist's personal fund which contains his art and archive heritage. The National M. K. Čiurlionis Museum also keeps quite a few of his works. Commemorating Jaroševičius' centenary and his 120th birth anniversary, the LAM organized some exhibitions of his works, and in 1990 published and illustrated a catalogue, which furnishes information about his works kept in the museum. The catalogue published by the LAM, devoted to the 90th anniversary of the Lithuanian Art Society, includes quite a number of his works. [From the publication]