LTStraipsnyje nagrinėjama XVII a. dvarininkaitės Barboros Umiastauskaitės Žagarietės istorinė asmenybė ir jos vardo reikšmė Žiemgalos krašte. Remiamasi ankstesniais šaltiniais bei 2006-2008 m. lauko tyrimų medžiaga, autorės kartu su mokslininkų grupe surinkta Žiemgalos krašte. Barboros Umiastauskaitės vardo ir jos kulto reikšmę Žiemgalos krašte liudija šiuolaikiniai materialiosios bei dvasinės kultūros reiškiniai: Barborai Žagarietei skirtos giesmės, litanija, paveikslai, liaudies menininkų drožiniai, liaudies naratyvai. Remiantis naratyvų lyginamąja analize daroma išvada, kad Barboros Žagarietės asmenybė ir jos vardas turėjo nemažą reikšmę Žiemgalos gyventojų (lietuvių, romų, rusų religingumo raiškai, jų religinės ir kultūrinės tapatybės formavimuisi nuo XVIII a. iki šių dienų. Kaip maryti iš empirinės medžiagos, Barboros Žagarietės garbinimo kultas ir J° asmenybės pavyzdžiu skatinamos krikščioniškosios vertybės buvo perduodamos iš kartos į kartą socializacijos būdu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Barbora Umiastauskaitė Žagarietė; Vardas; Žiemgalos kraštas; Barbora Umiastauskaitė from Žagarė; Name; Semigalia; Istorinė asmenybė; Asmens kultas; Historical personality; The cult of personality.
ENThe article analyzes the significance of the name and personality of Barbora Umiastauskaitė from Žagarė. This personality represents the landed gentry's culture of Northern Lithuania in the 17 th century. The work is based on the previous sources and field investigation materials gathered by a group of researches in 2006-2008 in Semigalia. Some materials and spiritual culture testify the significance of the name of Barbora Umiastauskaitė from Žagarė: 1) the chants and litany of Barbora from Žagarė, 2) the carvings of folk artists and the paintings of Barbora, 3) the popular stories and the cult of Barbora Umiastauskaitė from Žagarė in Semigalia. In summary, the comparative analysis of narratives reveals that the personality of Barbora Umiastauskaitė has been very significant for the expression of popular devotion as well as for the formation of the religious and cultural identity of the population of Semigalia region (Lithuanians, the Romany, Russians) since the 18th century until now. The empirical material shows that the cult of Barbora's worship as well as her personality encouraged Christian values to be passed over from generation to generation by means °f socialization: children used to watch closely the devotional practices of their parents and grandparents, took part in popular religious ceremonies together with them and thus adopted the forms of popular devotion from the older generation. [From the publication]