LTStraipsnyje keliamos naujųjų Lietuvos Bendrųįų pagrindinio ugdymo programų (2008) tikslų ir uždavinių sąsajų su kasdieninio literatūrinio ugdymo siekiais problemos ir siūlomi inovaciniai jų sprendiniai. Kaip viena iš moksleivių analitinio ir kūrybinio mąstymo ugdymo siekių konkrečios realizacijos galimybė aptariamas psicholingvistinis-literatūrinis kūrybinis tyrimas, pagrįstas psichoanalizės (C. G. Jungo sąmonės ir pasąmonės teorija), psicholingvistikos (sakytinės ir rašytinės kalbos suvokimo sekos modelis), moderniosios literatūrologijos (formalizmas, Naujoji kritika, skaitytojų reakcijos kritika) ir lanksčios literatūros didaktikos (Janušauskienė 2008) idėjomis ir jų pagrindu sudaryta anketa (klausimai apie individualų santykį su gamtos ir gimtosios kalbos garsais bei pasaulio kalbomis, su lietuvių ir latvių poezijos tekstais) bei kūrybinės raiškos užduotys. Išanalizavus šio tyrimo, kuriame dalyvavo 90 penktokų iš Kėdainių, Juodupės ir Vilniaus bei 12 VPU studentų lituanistų - būsimų lietuvių kalbos mokytojų, rezultatus, pateikiamos išvados apie lanksčios literatūros didaktikos modelių taikymo bendrojo lavinimo mokykloje efektyvumą (daugumos respondentų teigiamas tyrimo vertinimas ir atsiskleidę jų kritinio mąstymo bei kūrybinės raiškos gebėjimai), sąsajas su lietuvių literatūrinio ugdymo tradicijomis bei moderniąja didaktika. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Pagrindinio ugdymo programų kaita; Skaitytojo sąmonė; Lr pasąmonė; Taikomasis lanksčios literatūros didaktikos modelis; Postmoderniai lankstus moderniosios literatūrologijos ir psicholingvistikos idėjų derinys; Literūros; Tekstų ir skaitytojo žodžių archeologinės saugyklos.; Shift of curriculums of basic education; Readers consciousness and subconsciousness; Applied model of flexible literaiy didactics; Post-modern flexible mix; Of ideas of modern literaiy studies and psycholinguistics; Archeological vaults of literary.; Ir pasąmonė; Moderniosios literatūrologijos ir psicholingvistikos idėjų derinys; Literatūros tekstų ir skaitytojo žodžių archeologinės saugyklos; Readers consciousness and consciousness; Post-modern flexible mix of ideas of modern literaiy studies and psycholinguistics; Archeological vaults of literary and reader's words; Skaitytojo sąmonė ir; Pasąmonė; Postmoderniai lankstus moderniosios; Literatūrologijos ir psicholingvistikos idėjų derinys; Readers consciousness and; ^consciousness; Post-modern flexible mix °f ideas of modern literaiy studies and psycholinguistics.
ENThe article raises the problems of the relationship between the aims and objectives of the new Curricula of Basic Secondary Education (2008) and the aims of literary education and suggests some innovative solutions. A psycholinguistic-literary-creative research, based on the ideas of psychoanalysis (C. G. Jung's theory on conscious and subconscious), Psycholinguistics (the model of sequence of conceiving the oral and written language), Modern literary studies (Formalism, New Criticism, Reader-Response Criticism) and flexible literary didactics (Janušauskienė 2008) is discussed as a means of a concrete opportunity of realization of the aims of developing the students' analytical and Native thinking. A questionnaire was composed including questions about the individual relationship with the sounds of nature, those of the native language and other languages, with texts of Lithuanian and Latvian poetry and some creative assignments. 90 students Year 5) from secondary schools in Kėdainiai, Juodupė and Vilnius as well as 12 students of Lithuanian Philology of Vilnius Pedagogical University, prospective teachers of Lithuanian, participated in the research, ft is concluded that the applied models of flexible literary didactics could be implemented l t n great success to achieve the goals of literary education in secondary school. [From the publication]