LTVilniaus bernardinų konventui priklausė virš dvidešimties paveikslų, šiuo metu saugomų Lietuvos dailės muziejaus rinkiniuose. Paveikslai kol kas nerestauruoti, dauguma jų užklijuota restauraciniu popieriumi ir beveik neprieinami tyrinėtojams. Pastaruoju metu vyksta tik vieno paveikslo – „Šv. Brunonas ir stebuklas bažnyčioje“ restauravimas ir tyrimas. Tačiau išlikusios XX a. pr., o taip pat minėtos Restauravimo centre darytos kūrinių nuotraukos leidžia juos bent iš dalies apibūdinti. Straipsnyje kalbama tik apie XVII a. pabaiga datuojamas didelio formato drobes, kabėjusias vienuolyno pirmo aukšto koridoriuose (yra išlikę ir keletas vėlesnių, XVIII a. viduryje ar antroje pusėje sukurtų paveikslų, tačiau jie reikalauja atskiro tyrimo). Muziejaus inventorinėse knygose ir menotyrinėje literatūroje ne visų šių drobių siužetai yra teisingai įvardyti, todėl pirmiausia teko juos identifikuoti, remiantis pranciškonų šventųjų gyvenimais, surinktais Morkaus Lisaboniečio „Trijų ordinų kronikoje“, bernardino Herkulano Juškevičiaus „Šventųjų ir palaimintųjų gyvenimais“ bei kitais hagiografiniais šaltiniais. Aptariamą kūrinių grupę sudaro paveikslai, susiję su pranciškonų observantų šventųjų ir palaimintųjų kultu, taip pat kelios ne pranciškonų šventuosius vaizduojančios drobės: „Šv. Barbora“, „Šv. Brunonas ir stebuklas bažnyčioje“, „Šv. Jonas Auksaburnis“, ir kompozicija, vaizduojanti Nukryžiuotąjį su Švč. Mergele Marija, šv. Jonu, šv. Pranciškumi ir šv. Marija Magdalena.Reikšminiai žodžiai: Vilnius; Bernardinų konventas; Tridento susirinkimas; Vilnius; Bernardine convent; Council of Trent; Tridentas; Susirinkimai; Visuotiniai; Bažnyčia; Bernardinai; Konventai; Ciklai; Paveikslai; Istorija (XVI a.); Kultūra; Church; Bernardine; Convent; Picture; Culture.
ENThe article analyses a part of the cycle of paintings, i.e. the 17th century canvases, which were used to decorate the corridor of the Bernardine Convent in Vilnius. This is the first time that art criticism literature has discussed the history of the formation of this cycle, identified the plots of certain paintings, and discussed the iconography. The article seeks to review the paintings of the cycle from the point of view of ideology, to discuss their possible interrelations, and to reveal the impact of the decrees of the Council of Trent on the shaping of their iconography. Moreover, the article presents generalized information on the location of the paintings in the premises of the convent taken from the sources. Also, the article strives to determine and specify the plots depicted in the canvases, to define more specific time and circumstances of the creation of separate paintings, and to find the links between the emergence of these canvases and the beatification of particular saints, the announcement of canonization acts or other possible factors. Two groups of paintings are singled out, i.e. the canvases with Franciscan clergymen and martyrs, and the works depicting other Christian saints. In both groups of the paintings, characteristic features of post-Tridentine iconography as well as the Counter-Reformist nature of certain plots are emphasized.The cycle clearly represents the theme of the elevation of the Holy Sacrament, the cult of the saints and the Blessed Virgin Mary, the ideals of the religious life, and the motives of priestly obligations and loyalty to the Catholic Church, all of which are typical to the post-Tridentine fine arts. While discussing the paintings, the article shows that the cult of the Eucharist, which has existed within the walls of the Bernardine Convent since its establishment, was especially strong during the post-Tridentine period and gained a picturesque, moving and influential visual expression in the procession corridor of the convent. [From the publication]