LTM. K. Čiurlionio kūrybos kelio pradžia sutapo su XIX a. pabaigos – XX a. pradžios meno kaita Lenkijoje, kur tuo metu aktyviai reiškėsi simbolistinis Jaunosios Lenkijos sąjūdis. Norint suprasti Čiurlionio asmenybės ir kūrybos ištakas, privalu atkreipti dėmesį į įtakingą šio laikotarpio lenkų kultūrą. Lenkijoje apie dešimt metų su pertraukomis (1894–1906) gyvenusį ir Varšuvos dailės mokyklos gyvenime aktyviai dalyvavusį Čiurlionį neabejotinai veikė to meto idėjos. Šio straipsnio tikslas – nagrinėjant Čiurlionio epistoliarinį palikimą ir literatūrinę kūrybą, atsakyti į klausimą, ar jo asmenybę paveikė Jaunosios Lenkijos judėjimo idėjos. Tyrimas atskleidžia, kad Jaunosios Lenkijos judėjimas turėjo nemažai reikšmės Čiurlionio asmenybės brendimui. Bet išanalizavus jo laiškus ir literatūrinę kūrybą matyti, kad lietuvių menininkas nebuvo nuoseklus šio sąjūdžio idėjų išpažinėjas. Jo mąstysenoje reiškėsi ir jaunalenkiškos etinės bei kultūrinės idėjos, ir joms priešingos pozityvistinės nuostatos. Nėra konkrečių įrodymų, bet galbūt bendravimas su Jaunosios Lenkijos rašytojais Stabrausko salone buvo įkvėpęs Čiurlionį literatūriniam darbui. Viename laiške broliui Mikalojus Konstantinas užsimena, kad Stabrauskas nunešė kažkokiam redaktoriui Čiurlionio kūrinį – „Reconvalescento užrašus“ (1905). Mums dabar žinoma tik viena mįslinga šio kūrinio pastraipa ir šmaikštus redaktoriaus požiūrio komentaras minėtame laiške. Ši pastraipa ir komentaras, kaip, beje, ir visas rašytinis palikimas, teigia Čiurlionį buvus labai originalia asmenybe.Reikšminiai žodžiai: "Jaunoji Lenkija"; Jaunoji Lenkija; Literatų ir dailininkų sambūris Jaunoji Lenkija; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Mloda Polska; Modernizmas; Simbolizmas; XX a. Lietuvos dailės istorija; Žodinė kūryba; "Sapling Polish"; M. K. Čiurlionis; M. K. Čiurlionis textual heritage; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Mloda Polska; Modernism; Oral creativity; Symbolism; The Young Poland; The history of 20th century Lithuanian art; Writers and artists assembly Younger Poland.
ENThe beginning of the creative path of Mikalojus Konstantinas Čiurlionis coincided with changes in art in Poland from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century during the symbolist period called Young Poland. In order to understand the origins of Čiurlionis’ personality and creative work, it is necessary to pay attention to the influential Polish culture of that period. No doubt that the then ideas had a great impact on Čiurlionis who lived in Poland for ten years (1894–1906) and actively participated in the life of Warsaw School of Arts. The aim of this article is to answer a question as to whether his personality was influenced by ideas of the Young Poland by analysing his epistolary heritage. The research reveals that the movement of the Young Poland had a considerable influence on Čiurlionis’ personal maturation. However, the analysis of his letters and literary works shows that this Lithuanian artist was not a consistent follower of ideas of this movement. He had ethic and cultural ideas characteristic to this movement; however, at the same time he had opposite ideas. There is no clear evidence of the fact that communication with young Polish writers from the Young Poland inspired Čiurlionis for creative work. In a letter to his brother Mikalojus Konstantinas noted that Stabrauskas took one of Čiurlionis’ works, i.e. “Reconvalescento užrašai” [Reconvalescento notes ] (1905) to an editor. Only one mysterious paragraph of this work and a snappy editor’s remark in the mentioned letter are known to us. This paragraph and the remark, as the whole written heritage of Čiurlionis, prove that Čiurlionis was a very original personality.