LT"Lietuvių teatro istorijos" ketvirtojoje knygoje (1980-1990) aptariama paskutinio sovietinės Lietuvos dešimtmečio scenos meno raida. Apžvelgiama šešių dramos, dviejų muzikinių ir dviejų lėlių teatrų istorija. Nepaisant ir šiame dešimtmetyje tebeveikusios sovietinės cenzūros, filtravusios ir repertuarą, ir kiekvieną reikšmingesnį bei visuomeniškai aštresnį pastatymą, mūsų scenos menas: drama, opera, baletas, lėlių bei muzikinis teatras toliau sėkmingai tęsė kūrybinius ieškojimus. Šiuo laikotarpiu ypač intensyviai dirbo talentingi dramos teatro režisieriai; jie statė aukšto meninio lygio problemiškus spektaklius, gvildenančius reikšmingus filosofinius- moralinius ir politinius žmogaus dvasinio gyvenimo klausimus. Knygos autoriai, analizuodami žlungančios sovietinės okupacinės valdžios laikotarpio mūsų teatrų raidą, siekė atskleisti ir išryškinti kai kurių iškiliausių pastatymų visuomeninį-pilietinį rezonansą bei pasipriešinimą nuolat didėjančiam sovietinio gyvenimo chaosui bei komunistinės ideologijos bei politikos marazmui. Šis dešimtmetis Lietuvos istorijoje paženklintas ir galingu visuomeniniu-pilietiniu Atgimimu. Ne visi Lietuvos teatrai vienodai reagavo j Sąjūdžio sužadintus politinius įvykius už teatro sienų. Vieni kolektyvai užėmė indiferentišką, neutralią poziciją - tai akivaizdžiai rodė ir jų statomi spektakliai, ir pasirenkamas repertuaras, kiti aktyviai įsitraukė į Sąjūdžio veiklą. Knygoje scenos menas tyrinėjamas remiantis gausia archyvine bei muziejine medžiaga, taip pat dramaturgijos, literatūros, dailės, teatrologijos veikalais, memuarais, aptariamojo laikotarpio spauda - gausiomis recenzijomis ir straipsniais. [Iš Pratarmės]Reikšminiai žodžiai: Dramos teatras; Muzikinis teatras; Lėlių teatras; 1980-1990; Drama theatre; Musical theatre; Puppet theatre; 1980-1990.
ENIn the fourth book "Lithuanian Theater History" (1980-1990) discussion revolves around the last decade of the Soviet rule's scenic art development. The history of six drama theaters, two musical ones and two puppet theaters is reviewed. Even though at the time Soviet censorship still was intact, infiltrating the repertoire and each and every one more important and socially charged performance, Lithuanian stage art: drama, opera, ballet, puppet and musical theaters still successfully continued their artistic search. During this period, special intensity can be noticed in cases of talented theater directors: they staged plays of high artistic level, problematic, ventilating important philosophical-moral and political man's spiritual life's questions. The book's authors, analyzing our theater development in the period of the collapse of the Soviet occupation, strived to reveal and emphasize socially-civil resonance and resistance to the constantly growing chaos of Soviet life and communist ideological, political marasmus in certain prominent stagings. This decade is marked in Lithuanian history by a powerful socialcivil Resurgence. Not all Lithuanian theaters reacted in the same way to the political events evoked by the Movement behind the theater walls. Some troupes took an indifferent, neutral position - that was clearly shown by their performances and chosen repertoire - while others became actively involved in the Movement's activities. The art of the stage is analyzed based on the multitude of archival and museum material, works of dramaturgy, literature, art, theatrology, memoirs, the media of the period in question - abundant reviews and articles. [From the publication]