16th-17th centuries ornamentation in the paintings in the House of the Hosius Family (Vilnius)

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
16th-17th centuries ornamentation in the paintings in the House of the Hosius Family (Vilnius)
In the Journal:
Keywords:
LT
Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Renesansas / Renaissance; Tapyba / Painting.
Summary / Abstract:

LTXX a. Lietuvos tyrinėtojai, kaip ir kitų šalių mokslininkai, sistemingai domėjosi archeologiniais ornamentais ar liaudies raštais. Tačiau iki šiol XVI-XVIII a. architektūrinė ir profesionaliosios dailės ornamentika tyrinėta nereguliariai, todėl mažai žinoma apie šio laikotarpio grafinių prototipų įtaką LDK dailei: tyrinėtojai negali pasakyti kokios italų, olandų ar vokiečių knygų iliustracijos, kokie architektūriniai traktatai ir ornamentiniai raštai buvo naudoti. 2006-2007 m. Hozijaus (Hosius) šeimos namuose Vilniuje buvo atrasta ornamentinė sienų tapyba, atlikta temperos technika. Tai viena iš dviejų didžiausių didelio mastelio kompozicijų, nutapytų miestiečių namuose Lietuvoje. Tačiau nėra išlikę archyvinės informacijos apie šią tapybą ir nežinoma kas buvo užsakovas. Kai kurios šio objekto detalės neišlikę. Atlikus sunykusios tapybos analizę nepavyko atskleisti jokių ornamentinių motyvų ar jų derinių, kurie galėjo būti populiarūs po renesanso ir manierizmo epochos. Tapybos koloritas, reljefinė lipdyba ir tapymo maniera paskatino tyrinėtojus freską datuoti XVII pradžia (iki 1630 m.). Tačiau pagal naudotą ikonografiją freska gali būti priskiriama renesansui ir manierizmui. Daroma prielaida, jog ornamentinė tapyba greičiausiai buvo sukurta prieš XVII a. vidurio sugriovimus ir Vilniaus gaisrus.Reikšminiai žodžiai: Sienų tapyba; Hozijaus namas Vilniuje; Hous of Hosius; Paintings; Ornamentation; Ornamentika; Hozijaus namas; Prototipas; Grotesko ornamentas; Renesansas; Manierizmas; Fresco; The House of Hosius; Iconographic prototypes; Grotesque ornament; Renaissance; Mannerism.

ENDuring the 20th century, researchers in Lithuania as well as in other countries demonstrated a systematic interest preferably in archaeological ornaments or folk art patterns. So far, the 16th-18th century's architectural and professional fine arts ornamentation has been researched only sporadically. Very little is known about the influence of the 16th-18th century's graphic prototypes on fine arts of the Grand Duchy of Lithuania. Today we cannot be sure as which Italian, Dutch or German book illustrations, which architectural tractates and which ornamental prints the artists could have used. In 2006-07 a wall painting in the distemper technique based on ornamental patterns was found in the House of the Hosius (Hozijus, Hozius, Hozjusz) Family in Vilnius. This is one of the two oldest (known for the present time) large-scale compositions painted in burgher houses in Lithuanian towns. There is no archival information about this painting and it is unknown, who the client was. Certain parts of this object have not survived. The analysis of die painting of the House of Hosius has not revealed any ornamental motives or their combinations, which could have become popular after the Renaissance and Mannerism epoch. Painting colouring, relief modelling and, most importantly, the manner of painting also encourage the dating of the fresco approximately before 1630. As a result, if to take iconography into consideration, the fresco could be attributed to the Renaissance and Mannerism; whereas, if to refer to the criteria of the painting style, it could also be attributed to the Early Baroque. It was certainly created before the demolitions and fires of Vilnius of the middle 17t h century.

ISSN:
1434-9213
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/21354
Updated:
2020-10-18 12:36:54
Metrics:
Views: 21    Downloads: 4
Export: