LTStraipsnyje analizuojamos teorinės ir metodinės skaitymo kultūros ugdymo prielaidos Lietuvoje 1918-1940 m. Skaitymo kultūra publikacijoje suvokiama kaip dvilypė formaliųjų ir intelektualiųjų gebėjimų, reikalingų skaitymui realizuoti, sistema. Objektas tiriamas nagrinėjant tiesiogines (skaitybą kiekybiškai ir kokybiškai intensyvinančios informacinės, kultūrinės ir švietimo paslaugos, teikiamos bibliotekos skaitytojams, taip pat skaitymo, knygos, bibliotekų ir literatūros propagavimo veikla) ir netiesiogines (bibliotekų sistemos veikimas, lektūros komplektavimas, bibliografinis darbas) skaitymo kultūros ugdymo priemones, aptartas teorinėse, metodinėse ir publicistinėse Lietuvos bei verstinėse užsienio autorių bibliotekininkystės publikacijose. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Skaitymo kultūra; Skaitymo kultūros ugdymo teorija ir metodika; Skaitymo kultūros ugdymas Lietuvos bibliotekininkystėje.; Reading culture; Reading; Cultural education theory and methodology; Reading culture and Lithuanian librarianship; Skaitymo kultūra; Skaitymo kultūros ugdymas Lietuvoje; Bibliotekos; Culture of reading; Developing a culture of reading in Lithuania; Libraries.
ENThe article the discusses theoretical and methodical premises of the culture of reading in 1918-1940 in Lithuania. The culture of reading is interpreted as a dual system of practical and intellectual abilities, required in the reading process. The subject is analysed with distinguishing between direct (propaganda of reading, books and library services, also informational, cultural and educational library services that intensify readership) and indirect methods (organisation of the system of libraries, gathering of reading materials, bibliographical work), elaborated in theoretical and methodical library science publications of Lithuanian and translated foreign authors. In Lithuanian publications, access to books and periodicals stand as the priority task of librarianship, propaganda of library services, books and reading, psychological judgement of the readership in the library, bibliographical work, application of sociological statistical research methods, policy of library collection supplement that matched the needs of the educational process and readers' interests would make the core of Lithuanian culture of reading theory [...]. [From the publication]