LTStraipsnyje analizuojamas ugdomosios poetikos terapijos taikymas psichikos sutrikimais sergančių asmenų vidiniam įgalinimui. Kaip kokybinių duomenų šaltiniai analizuojami 1998-2008 m. publicistiniai straipsniai, aprašantys poetikos terapijos fenomenus. Ugdomoji poetikos terapija pristatoma kaip procesas, kuriame sąveikauja grožinė literatūra, ugdytiniai ir terapeutas-ugdytojas, taip pat teigiama, jog kūrybiško rašymo užduočių atlikimas gali papildyti skaitymą ir diskusiją. Grožinės literatūros terapijos funkcija labiausiai siejama su ugdytiniams asmeniškai reikšmingų išgyvenimų atskleidimu. Liudijamos psichikos sutrikimais sergančių asmenų išgyvenimų ypatybės ir jų kaita terapijoje, analizuojami ugdomojo-terapinio proceso metu atsirandantys kalbos pokyčiai, atkreipiamas dėmesys į psichikos sutrikimais sergančių, nekalbančių asmenų prakalbėjimą, pristatomos kūrybiško rašymo poveikio į asmens psichikos būseną ypatybės. Tyrimas liudija, kad ugdomoji poetikos terapija, padėdama ugdytiems išreikšti neigiamus slopinamus išgyvenimus ir prakalbėti apie asmenišką prasmę turinčius patyrimus, išlaisvina psichikos sutrikimu sergantį asmenį iš nevilties, sustiprina jo Aš efektyvumą bendruomeniškumo jautimą suteikia teigiamų emocijų - sudaro prielaidas tolesniam individo emociniam, kognityviniam ir socialiniam vystymuisi. Ugdomoji poetikos terapija interpretuojama kaip vidinio įgalinimo būdas. Tyrimo patikimumui patvirtinti pristatomi giluminio interviu su ugdomosios poetikos terapijos programos dalyviu duomenys. Informanto liudijimas apie ugdomosios poetikos terapijos poveikį jo asmeniniam gyvenimui tvirtina, kad įgalinimas būti ir gyventi kartu su kitais visuomenėje yra neatsiejamas nuo prakalbėjimo apie sielos kančią. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Poetikos terapija; Psichikos sutrikimai; Metafora; Neigiamos emocijos; Poetry therapy; Psychiatric disorders; Metaphor; Negative emotions; Neigiamos emocijos.; Negative emotions.
ENThe author of this article presents theoretical background of poetry therapy and a way to use it for empowering adults with psychiatric disorders. The articles of newspapers with discussion on poetry therapy experience were used as documents for qualitative study of phenomenon of poetry therapy. Interpretative phenomenological analysis of poetry therapy experience was made. Poetry therapy means interaction between literature, patients and a therapist educator. Literature serves as a catalyst in discussion, helps a therapist to get patients' personal responses to a written poem or a Piece of prose, and to disclose patients' personal experience. Discussion revealed hopelessness of patients. Fear of negative emotions was confirmed, as well as its role in suppression of emotions. Discussion and exercises of creative writing were used as a way to deal with negative emotions. Focus on concrete senses helps to reduce fear and to learn to understand metaphors. In learning to understand metaphors stimulation of visual, linguistic, kinaesthetic, intrapersonal and interpersonal intellect was used. Teaching to understand metaphors is tied with confirmation of universal truth of existence and with looking for it in a concrete situation of patient's life. Metaphor is very useful for expression of unique personal truth, and has great power to reduce tension. When a person expresses in words personal meaning of existence, tension of emotions is reduced and cognitive development gets power.Ability to use a metaphor is connected with mental status. When a person is depressed, help of a therapist is usually needed to express emotions in symbolic way. While a person looks for words, growth of negative emotions is noticed. In the process of writing positive emotions are more and more present. The study confirmed the development of patients on cognitive, social and emotional levels. Big changes were noticed in growth of ability to express feelings and ideas in verbal way. Poetry therapy is useful way for eternal empowering of patients, and process of individuation explains this process as well as transformative theories of education. Deep interview with an attendee of poetry therapy sessions was conducted with purpose to explore poetry therapy as an education for empowering. The attendee of the poetry therapy group confirmed the importance of language for his personal growth. Speech of the informants confirmed power of speaking for liberation from inner suffering and for establishing social contacts. [From the publication]