LTVaikų smurto mokykloje problemai spręsti reikalinga kompleksinė, koordinuota įvairių tarnybų veikla, kuri būtų orientuota į smurto prevenciją ir pagalbos nukentėjusiems vaikams teikimą. Mokykloje turi būti sudarytos smurto prevencijos ir kontrolės programos, į kurių vykdymą būtų įtraukiama visa mokyklos bendruomenė: pedagogai, mokyklos administracija, psichologas, socialinis darbuotojas, tėvai bei patys vaikai. Šiame kontekste formuluojamas tyrimo tikslas - ištirti vaikų patirties reprezentacijas vaikų smurto mokykloje priežasčių ir pasekmių raiškai. Empirinio tyrimo rezultatai parodė, kad vaikų smurtą mokykloje dažniausiai lemia vaikystėje patirtas smurtas bei buvimas smurto liudininku. Kaip viena esminių vaikų smurto mokykloje priežasčių įvardijamas pavydo jausmas, susijęs su vaiko išskirtiniu statusu mokyklinėje aplinkoje, bendraamžiu atžvilgiu. Be to, vaikų patirties reprezentacijose reikšminga smurtavimo mokykloje priežastis yra netolerancija vaikams, kurie turi akademinių, socialinių, bei fizinių trūkumų. Vaikų patirties reprezentacijose ryški vaikų smurto mokykloje pasekmė - pasitikėjimo stoka, kuri pasireiški menku savo tapatumo suvokimu bei nesėkmėmis moksle. Čia tampa akivaizdus vaikui nemalonių jausmų (nusivylimo, pykčio, bejėgiškumo ir kt.) bei išgyvenimų (pažeminimo, negalėjimo susikaupti, atstūmimo ir kt.) kontekstas. Tyrimo rezultatai reikšmingi ugdymo praktikai tuo, kad kuria naujas žinias apie vaikų smurto mokykloje, kaip šiuolaikinio socialinio reiškinio, priežastis ir pasekmes. Remiantis šiomis žiniomis, ugdytojai gali numatyti edukacinį prevencijos prielaidas, kurios padėtų efektyviau spręsti smurto problemą, vykdyti ir kurti prevencines programas, pritaikytas realizuoti įvairiose švietimo sistemos grandyse. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Vaikai; Smurtas mokykloje; Priežastys; Pasekmės; Children; School violence; Causes; Effects.
ENIn dealing with school-related violence, complex and coordinated activities of various support services, oriented towards the measures of violence prevention and support for victims, are necessary. Violence prevention and control proems have to be developed at schools; their implementation should involve partnering of the school community: educators - school administration, a psychologist, a social worker, parents and children themselves. Therefore it is important to identify how children perceive the situation in their school setting in general, how they represent violence at school and whether they are willing to participate in its prevention. The results of the empirical research have showed that children's violence at school is conditioned (in a broader sense) by violence incidents experienced in childhood and being a witness of a violence incident. A feeling of jealousy has been identified as one of the main causes of children's violence at school; it is related to a special status of a child in the school setting and peer relations. Furthermore another cause of violence at school, as identified in the representations of children's experiences, is lack of tolerance towards disadvantaged children: academically (high or low academic performance), socially (otherness or no friends) and physically (being weaker than others). Lack of self-confidence, evidenced by a child's poor self-identification and academic failure, has been identified as a strong effect of school violence in the representations of children's experiences. There the context of a child's negate feelings (frustration, anger, helplessness, etc.) and experiences (humiliation, inability to concentrate, alienation, etc.) has become evident. [From the publication]