Laivų statyba Klaipėdoje XVIII a. pabaigoje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Laivų statyba Klaipėdoje XVIII a. pabaigoje
Alternative Title:
Ship building in Klaipeda at the end of XVIII century
In the Book:
Keywords:
LT
Istorijos mokslas / History science; 1569-1795. Lietuva ATR laikotarpiu; 16 amžius; Baltarusija (Belarus); Klaipėda. Klaipėdos kraštas (Klaipeda region); Lietuva (Lithuania); Rusija (Russia).
Summary / Abstract:

LTJūriniai burlaiviai Klaipėdoje buvo statomi jau XVI a. I pusėje, tačiau apie laivų statybą, kaip savarankišką miesto ekonomikos šaką, tuo metu dar negalime kalbėti. Dėl politinių įvykių ir ūkinio gyvenimo suvaržymų laivai čia buvo statomi retai ir pavieniui. Laivų statybai reikėjo nemažų pradinių investicijų, kurioms sukaupti lėšų dėl nedidelių prekybos apimčių galėjo retas vietinis pirklys. Tai paaiškina ir laivų statybos "štilį" Klaipėdoje XVIII a. vid., nors jokių išorinių trukdžių tam nebūta. XVIII a. vid. klaipėdiečiai pirkliai atrado labai pelningą verslą, šimtmečiui užtikrinusį geras pajamas miesto gyventojams ir klestėjimą miestui: medžio perdirbimą ir eksportą. Plėtoti prekybą mediena labai naudinga buvo 1757–1762 m., kai vyko Septynerių metų karas, kurio metu visa Rytų Prūsija buvo įtraukta į Rusijos imperijos sudėtį. Tada buvo užmegzti tiesioginiai ryšiai su medienos pirkliais Lietuvoje ir Baltarusijoje. Tuo metu ir vėliau iš prekybos mediena sukauptos lėšos VIII deš. pradėtos naudoti steigiant pirmąsias laivų statyklas Klaipėdoje. VIII–IX deš. laivų statybos bumą stabdė specialistų trūkumas. Klaipėdoje tuo metu dirbo vienintelis laivų dailidžių meistras Chr. Heinrichas, 1762 m. atvykęs iš Karaliaučiaus. 1782 m. dvylika Klaipėdos laivų savininkų turėjo 25 jūrinius burlaivius. Iš jų keturi pastatyti Klaipėdoje. Pateikiami archyviniai dokumentai iliustruoja XVIII a. pab. Klaipėdoje vykusius procesus, skatinusius arba stabdžiusius laivų statybos plėtrą uostamiestyje. Dokumentų kopijos pateko į Lietuvos jūrų muziejų iš Merzeburgo archyvo XX a. VIII deš.Reikšminiai žodžiai: Klaipėdos istorija; Lietuvos laivyno istorija; Laivų statyba Klaipėdoje; Klaipeda history; Lithuanian Navy History; Ship building in Klaipeda; Laivų statyba; Klaipėda; Memelis; Uostas; Burlaivis; Shipbuilding; Klaipėda; Memel; Port; Sailboat; Sailing ship.

ENSea going sailing ships' building in Klaipeda / Memel dates back to the beginning of the XVI c. Mass timber export from Lithuania and Byelorussia through the port of Klaipeda in the middle of the XVIII c. and lower timber price promoted rapid development of ship building industry which became an important branch in the towns economy. Shipbuilding was mainly owned by timber merchants. Lack of qualified ship builders in 8-9 decade of the XVIII c. slowed the development of the industry. Chr. Heinrich, shipbuilding master from Königsberg, came to Klaipeda in 1762. There was a great competition among masters from Königsberg and other cities, till the foundation of Klaipeda ship carpenters' guild in 1786. By 1782 there were 12 ship owners in Klaipeda possessing 25 sea going sailing ships. Four out of them were built for Klaipeda companies. Seven XVIII c. documents from the microfilms collections of the Lithuanian Sea Museum are put for display for the first time. [From the publication]

ISBN:
9789955971429
Related Publications:
Klaipėdiečiai piratų nelaisvėje / Romaldas Adomavičius. Po muziejaus burėmis. 2014, t. 3, p. 18-23.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/20968
Updated:
2018-01-29 13:14:29
Metrics:
Views: 29
Export: