LTAnalizuojant instrumentinio muzikavimo XX a. raidą akivaizdu, kad Lietuvoje būta dviejų staigių lūžių: V dešimtmetyje ir VI–VII deš. sandūroje. V deš. dėl žemės reformos pasikeitė kaimo gyvenimas, užgeso muzikavimo etniniais muzikos instrumentais tradicija. VI-VII deš. sandūroje kartu su kaimo kolektyvizavimu ėmė gesti ir tradicija muzikuoti visoje Europoje paplitusiais instrumentais. Instrumentinio muzikavimo tradicija išnyko VIII deš. pradžioje, nes labai pasikeitė šokių mados, o taip pat pastebimai pagerėjo Lietuvos kaimo gyventojų materialinė padėtis. Tautiniai muzikos instrumentai XX a. pradžioje ir I pusėje naudoti tradiciškai, pagal Lietuvos muzikinės kultūros regioninę specifiką. Šiaurės vakarų Lietuvoje daugiabalsė, pietryčių Lietuvoje – vienbalsė tautinė muzika. Tuo pat metu labai išaugo ir visai Europai bendrų muzikos instrumentų reikšmė. Be visur paplitusio smuiko šiaurės vakaruose plinta armonika, mažiau ar visai nebūdinga pietvakarių Lietuvai. Lietuvių instrumentinio muzikavimo tradicijų kaita XX amžiuje buvo neišvengiamas reiškinys, susijęs su praėjusio šimtmečio kultūriniais, politiniais ir ekonominiais procesais. Tradicijų kaitą labai stipriai paveikė ne tik Europos kultūros įtaka, bet ir staigios bei radikalios politinės ir ekonominės permainos Lietuvoje. Nepaisant atskirų Lietuvos regionų geografinės padėties nauji kultūriniai reiškiniai ir tendencijos iš Centrinės Europos visą Lietuvą pasiekė per Lenkiją. Ši įtaka buvo priimama kaip natūralus, abiejų tautų istorinių ryšių sąlygotas reiškinys.Reikšminiai žodžiai: Lietuviai; Muzikavimas; Muzikos instrumentai; Tradicijos.; Lithuanians; Musical performing; Musical instruments; Traditions.; Lietuviai; Muzikos atlikimas; Tradicijos; Traditions.
ENAccording to the latest researches made by the author it is evident that two main periods of ethnic instrumental playing traditions changing arc noticeable: in the 4th decade and in the end of the 5 t h - beginning of the 6th decades, the 20th C. The first period is determined by the main role of the ethnic music traditions, while the second period is determined by playing on the international musical instruments. The most noticeable influence to the repertoire and traditions in Žemaitija (Western Lithuania) instrumental playing came from the Central Europe, while in Aukštaitija (North Eastern Lithuania) and Suvalkija (South Western Lithuania) came from the Central and Eastern Europe. The influences of the Eastern Europe instrumental music arc much more evident in the traditions of Dzūkija (Southern Lithuania) and East Aukštaitija, Švenčionys district (Eastern Lithuania). The influences of the musical traditions from the Central European countries came through Poland and were accepted by the Lithuanian people as the result of natural cultural relations between two nations, which have had the common cultural history, living in the one state for some centuries historically. The powerful role in the changing of the instrumental performing traditions is well-known not only by influences, came from the Central Europe's musical traditions, but by the regional political and economical conditions as well. The ethnic instrumental playing traditions in local Lithuanian ethnic regions started to disappear in the 7th decade of the 20th C. [From the publication]