LTKainų lygio pokyčiai yra svarbūs ne tik ekonomistams, politikams, bet ir kiekvienam asmeniui jo kasdieniame gyvenime. Kainų lygio pokyčių svarbą dar labiau padidino Lietuvos narystė Europos Sąjungoje. Straipsnio tikslas yra nustatyti pagrindinių vartojimo produktų grupių kainų pokyčius ir palyginti juos su bendro kainų lygio indekso pokyčiais. Išanalizavus metodologijas, taikomas skaičiuoti vartojimo kainų indeksui (VKI) ir harmonizuotam vartojimo kainų indeksui (HVKI), autoriai daro išvadą, kad rezultatai skiriasi nežymiai, bet VKI atspindi prekių ir paslaugų, naudojamų namų ūkiuose, kainų pokyčius realistiškiau, nes VKI apima tik gyventojų namų ūkių vartojimo išlaidas (neapima nerezidentų ir institucinių ūkių išlaidų). Vartotojai geriausia pajunta kainų pokyčius tų pagrindinių vartojimo produktų, kurių paklausa yra neelastinga ir kurių pirkimai nepriklauso nuo vartotojo socialinio statuso ar gyvenimo būdo. Pagrindinių prekių ir paslaugų kainų lygio pokyčiai vartotojams gali būti skaičiuojami eliminuojant mažiau svarbias prekių ir paslaugų grupes iš VKI ir harmonizuoto vartojimo kainų indekso. Apskaičiuoti pagrindinių vartojimo prekių grupių (pogrupių) indeksai parodė, kad yra žymus skirtumas nuo HVKI. Kainų augimas, kuris realiai paliečia statistinį vartotoją, yra daug didesnis, negu skelbia oficiali statistika ir jis paliečia mases. Taigi yra tikslinga informuoti vartotojus apie pagrindinių vartojimo prekių kainų pokyčius.Reikšminiai žodžiai: Bendras kainų lygis; Bendrasis kainų lygis; Defliacija; Harmonizuotas vartotojų kainų indeksas; Infliacija; Suderintas vartojimo kainų indeksas, vartojimo prekės ir paslaugos; Vartojimo kainų indeksas; Vartotojų kainų indeksas; Consumer price index; Consumer products; Deflation; General price level; Harmonized index of consumer prices; Inflation.
ENPrice indexes or inflation indicate general price level changes. Changes of prices of particular products may considerably differ from average. The opinion exists in scientific and social discussions that actual inflation and actual changes of price level are much bigger than those indicated by the official statistics. While calculating general price level actual change of prices for consumer is purportedly hidden beyond prices of rarely used goods and services. The article seeks to reveal dynamic of changes in price level of those products which are bought and consumed really frequently by every person and/or costs which comprise the most part of total expenditures of household. Computed price indexes of key consumer product groups (subgroups) showed significant difference form the general CPI (HICP). Growth in prices that really touches the statistical consumer much bigger than official statistics announces and it reaches masses. [text from author]