LTMonografijoje nagrinėjamas gandas kaip neformalaus bendravimo fenomenas, atskleidžiama šio reiškinio struktūra, funkcionavimas, socialinė organizacija ir sklaidos ypatumai. Aprašomas gando funkcionavimo modelis, analizuojamos gandų kilimo priežastys ir socialinės funkcijos, atskleidžiamas gandų kaip socialinės sistemos, turinčios savitą struktūrą, cirkuliavimas. Nagrinėjant gando sklaidos mechanizmą, parodoma esminė komunikacinio ritualo ir dalyvaujančiųjų jame socialinė bei psichologinė laikysena. Pateikiama originali gandų klasifikavimo kriterijų sistema, kuria remiantis aptariami ekonominių, socialinių, politinių ir kultūrinių gandų raiškos ypatumai. Remiantis sociologinio tyrimo duomenims, įvardijamos atskirų socialinių grupių (jaunimo, verslininkų, inteligentų, pensininkų) imlumo gandams ir jų gavimo kanalams bendrosios tendencijos, nagrinėjama imlumo gandams priklausomybė nuo individo socialinių edukacinių parametrų ir informacijos gavimo kanalų. Darbe gandai aptariami ir kaip neformalios socialinės kontrolės priemonė, socialinių grupių interesų saugos būdas. Nagrinėjamos gandų gajumo gnoseologinės, psichologinės ir sociologinės priežastys, jų socialinės kontrolės galimybės, atskleidžiamas gando fenomeno dvilypumas, sąlygojantis ne tik jo paveikumą, bet ir gyvybingumą. Monografija naudinga mokslo darbuotojams, magistrantams, studijuojantiems komunikacijos sociologiją, viešųjų ryšių specialistams, psichologams, politologams, žiniasklaidos atstovams, visiems, besidomintiems neformalios komunikacijos formomis ir jų sklaida.Reikšminiai žodžiai: Gandai; Gandas; Gando formavimasis; Gando funkcijos; Gando struktūra; Gandų paplitimas; Gandų tipologija; Neformali komunikacija; Socialinė gandų organizacija; Dissemination of rumours; Formation of rumour; Function of rumour; Non-formal communication; Rumour; Rumours; Social organization of rumours; Structure of rumour; Types of rumours.
ENThe monograph analyses roumours as phenomen of informal communication, reveals the structure of this phenomenon, its functioning, social organisation and peculiarities of dissemination. The model of rumour functioning is described, preconditions of rumours and their social functions are analysed, and the circulation of rumours as a social system with peculiar structure is revealed. When analysing the mechanism of dissemination of rumours, the essential social and psychological position of communicational ritual and its participants is presented. The monograph presents the system of criteria for rumour classification, according to which, peculiarities of expression of economic, social, political and cultural rumours are discussed. Based on the data of the social research, general tendencies of rumour receptivity of separate social groups (youth, businessmen, intellectuals, pensioners) and their reception channels are defined as well as dependency of rumour receptivity on social and educational parameters of an individual and his or her information channels is revealed. The work discusses rumours as a means of informal social control and security of interests of social groups. Gnoseological, psychological and sociological reasons of rumour vitality as well as their social control possibilities are analysed and the dubious nature of the rumour phenomenon determining its vitality is revealed. The monograph is useful for scientist, master students studying sociology of communication, public relations specialists, psychologists, political scientists, mass media representatives and everybody interested in forms of informal communication and its dissemination.