LTStraipsnyje nagrinėjami srautų paskirstymo būdai transporto tinkle siekiant sumažinti transportavimo išlaidas. Skirtingose transporto sistemose vykstantys procesai yra įvairios prigimties, skirtingi ir transporto srautų sudarymo veiksniai, bet srautų paskirstymas tiek normatyvinėse, tiek ir deskriptyvinėse sistemose aprašomi to paties tipo, t. y. optimizaciniais, modeliais, todėl jiems gali būti taikomi ir tie patys formalūs sprendimo metodai. Knygoje aptariami transporto srautų susidarymo ypatumai konkrečiose transporto sistemose: normatyvinėse, kai srautai sudaromi remiantis bendru ekonominio-techninio turinio kriterijumi, kuris rodo visuomenės transportavimo išlaidas; deskriptyvinėse, kai kiekvienas važiuojantysis remiasi individualiu išlaidą minimumo kriterijumi sistemose. Aprašoma transportavimo išlaidų struktūra ir jų priklausomumo nuo srautų dydžio nustatymo principai tokių Lietuvai svarbių transporto rūšių kaip geležinkelis ir automobilių transportas. Nagrinėjami klasikiniai srautų paskirstymo modeliai ir jų sprendimo būdai. Pateikiamas naujas srautų paskirstymo būdas transporto tinkle, pagrįstas srautų optimizavimu pavieniuose tinklo kontūruose arba jų grupėse. Siūlomas metodas matematiniu požiūriu yra griežtesnis negu klasikiniai, todėl čia išvengiama euristinio pobūdžio problemą būdingų klasikiniams metodams. Eksperimentiniai skaičiavimai parodė, kad siūlomas metodas gali būti taikomas ir praktiniams uždaviniams spręsti.Reikšminiai žodžiai: Transportavimo išlaidos; Transporto srautai; Srautų paskirstymas tinkle; Transportation expenses; Traffic flows; Traffic flows in distribution network; Srautą paskirstymas tinkle; Transportation costs; Transport flows; Flow distribution in the network.
ENThe article deals with ways of flow distribution in the transport network in order to minimise transportation costs. It is discussed the specialties of formation of transport flows in individual transport systems, i.e. in normative and descriptive transport systems. In the normative systems transport flow forms on the basis of undivided economic-technical criterion which reflects the costs of society for transportation, while in descriptive systems each rider rules its individual criterion of costs. It describes the structure of transportation costs and principles to define the dependence on the volumes of flows in transport mode important for Lithuania, such as railways and road transport. It analyses classical models of flow distribution. It presents a new approach towards flow distribution in the transport network, based on flow optimisation in individual contours or groups of contour of the network. The suggested approach is more rigorous than classical ones in mathematical terms, and therefore it avoids problems of heuristic nature which are characteristic of classical approaches. The experimental calculations showed that suggested approach can be used for solving various problems and for solving real problems characterising by considerable size, i.e. by considerable numbers of variables. [From the publication]