LTDisertacijoje analizuojama vyresniųjų klasių mokinių ir pirmo kurso studentų mokymosi mokytis kompetencijos būklė ir jos ugdymas. Mokymasis mokytis, kaip bendrųjų kompetencijų sudedamoji dalis užima svarbią vietą ugdymo procese. Manoma, kad individas, išmokęs mokytis ir suvokęs mokymosi mokytis prasmę, gebės planuoti, organizuoti, vertinti ir analizuoti savo mokymąsi, kartu formuosis gebėjimus ir nuostatas mokytis, tobulėti, keistis visą gyvenimą. Siekiant tyrimo tikslo - nustatyti aukštesniųjų klasių mokinių ir pirmo kurso studentų mokymosi mokytis kompetencijos raiškos tendencijas ir ugdymo strategijas bei patikrinti pastarųjų veiksmingumą: 1. Parengtas teorinis ir empirinis mokymosi mokytis kompetencijos modelis, kuris implikuoja: mokymosi mokytis svarbos suvokimo, mokymosi tikslų kėlimo, strategijų mokymosi tikslams pasiekti numatymo, mokymosi technologijų pasirinkimo, mokymosi vertinimo ir mokymosi metaanalizės kompetencijos. 2. Remiantis modeliu nustatytas respondentų mokymosi mokytis kompetencijos lygis bei veiksniai, darantys poveikį jų veiksmingam mokymuisi. 3. Tyrimu įrodyta, kad mokinių ir studentų mokymosi mokytis kompetencija iš esmės nesikeičia. Respondentams geriausiai sekasi organizuoti mokymąsi, nors pastebimas tradicinių mokymosi strategijų dominavimas, tačiau jiems stinga mokymosi mokytis svarbos suvokimo, metakognityvių mokymosi gebėjimų keliant realius mokymosi tikslus, adekvačiai vertinant ir analizuojant mokymąsi. 4. Parengtos ir praktiškai išbandytos strategijos, padėjusios projekto dalyviams giliau įžvelgti mokymosi prasmę, palengvinančios ir pagreitinančios išmokimą, plėtojančios kompetencijas planuoti, organizuoti, vertinti bei analizuoti mokymąsi, vadinasi, apimančios visas tyrimo modelio sudedamąsias dalis.5. Po ugdymo projekto nustatyti statistiškai reikšmingi skirtumai rodo, kad teigiamus poslinkius tobulinant mokymosi mokytis gebėjimus sąlygojo ugdymo projekto metu taikytos priemonės, suteikusios galimybę mokiniams ir studentams, dalyvavusiems projekte, pagerinti užsienio kalbos mokymąsi, padaryti jį daugiau efektyvų.
ENThe dissertation analyzes the state and development of higher grade and first-year students‘ learning to learn competence. Learning to learn as a constituent component of general competencies occupies a very important role in educational process. It is maintained that an individual, having learnt how to learn and having perceived its essence, will be able to plan, organize, evaluate, and analyze his/her learning and at the same time develop the ability and attitudes to learn, improve and change during all his/her lifespan. In order to achieve the objective of the research - to determine the tendencies of higher grade and first-year students‘ learning to learn competence manifestation and development strategies and to verify their effectiveness: 1. The theoretical-empirical model of learning to learn competence was prepared involving the following competencies: realization of the importance of learning to learn, setting learning goals, anticipating strategies to achieve learning goals, choice of learning technologies, learning evaluation and learning metaanalysis. 2. On the basis of this model the respondents‘ level of learning to learn competence and factors having the influence on the effectiveness of their learning were determined. 3. The research demonstrated that higher grade and first-year students‘ learning to learn competence does not undergo essential changes. The respondents are most successful in planning their learning. Although traditional learning strategies were observed to dominate, they seem to lack the realization of the importance of learning to learn, metacognitive abilities in setting goals, evaluating and analyzing their learning. acquisition, exp.4. The established and practically implemented strategies embracing all the constituent parts of the research model helped project group students develop deeper insights into the meaning of learning, facilitate and quicken acquisition, expand their competencies of planning, organizing, evaluating and analyzing their learning process. 5. Statistically significant changes, which were established after the educational project, testify that positive changes in improving learning to learn ability were determined by the applied educational tools, providing the possibility for higher grade and first-year students, who participated in the educational project, to improve their foreign language learning making it more effective.