LTKarjeros kompetencijų ugdymas skatina darbo rinkos dalyvių sąmoningumą ir savarankiškumą, prisideda prie socialinės atskirties mažinimo. Nors Vakarų šalyse šių kompetencijų ugdymui skiriamas vis didesnis dėmesys, tačiau įvairiose Lietuvos švietimo sistemos grandyse jos vis dar yra ugdomos minimaliai. Šiame straipsnyje pristatomas pirmųjų sistemingų studentų karjeros kompetencijų ugdymo efektyvumo sąlygų įvertinimas. Šių mokymų tikslas buvo išugdyti karjeros vystymui reikalingas kompetencijas, tad jų pokytis labiausiai atskleidžia, ar mokymai buvo efektyvus. Pirmųjų Lietuvoje vykusių sistemingų studentų karjeros kompetencijų ugdymas buvo efektyvus, nes studentų karjeros kompetencijos po mokymų buvo įvertintos ženkliai geriau nei prieš mokymus. Straipsnyje taip pat pristatomos karjeros kompetencijų ugdymo efektyvumo sąlygų įvertinimas: karjeros kompetencijų ugdymo turinys ir organizavimas, dėstytojų (karjeros konsultantų) gebėjimas konsultuoti ir ugdyti karjeros kompetencijas, karjeros kompetencijų ugdymo metodinė medžiaga, karjeros kompetencijų ugdymo dalyvių asmeninės pastangos. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: šiuolaikinė (individuali) karjera; Ugdymas karjerai; Karjeros kompetencijos; Karjeros kompetencijų ugdymas; Ugdymo efektyvumas; Personal career; Career education; Career competencies; Training of career competencies; Training effectiveness.
ENCareer education stimulates consciousness and independence in labour market participants and promotes reduction of social exclusion. Career education in the Western World is getting more and more important. Unfortunately in Lithuanian educational system training of career competencies is very poor. The purpose of this article is to assess conditions for the first systemic students' career education program effectiveness in Lithuania. The purpose of the first systemic students' career education program in Lithuania was to train career development competencies. Hence the change of these competencies should show the most, if the training was effective. All participants of this training have improved their career competencies, so it proves that this career competencies education program was successful. The article also assessed these conditions for students' career competencies training effectiveness: organization of career competencies training, ability of career consultants to educate students' career competencies during training, students' personal effort during learning process, course materials (course books and practical exercises). Recommendations related to conditions for career competencies training effectiveness are presented in this article according to the results of this study. [From the publication]