"Pienocentro" bandymas prasiveržti į JAV rinką XX a. 4-ajame dešimtmetyje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
"Pienocentro" bandymas prasiveržti į JAV rinką XX a. 4-ajame dešimtmetyje
In the Journal:
Istorija [History]. 2004, Nr. 61, p. 38-47
Summary / Abstract:

LTSviesto gamyba Lietuvoje garantavo darbą ir pajamas nemažai vietos gyventojų daliai, o jo eksportas davė valstybei valiutos įplaukas. Lietuviškas sviestas tapo viena iš pagrindinių eksporto prekių, kurios kiekis kasmet augo. "Pienocentras" monopolizavo sviesto išvežimą į užsienį ir stengėsi išplėsti jo realizavimo rinkas. Nuo 1935 m. sviestą nedidelėmis bandomosiomis siuntomis buvo pradėta įvežti į JAV, kurių rinkos reikalavimai buvo dideli, o kainos buvo žemesnės negu Europos rinkose. Dėl pasaulinės ekonominės krizės smukus sviesto kainoms užsienio rinkoje, Lietuvos vyriausybė pradėjo remti sviesto gamintojus ir eksportuotojus nustatydama stabilias vidaus rinkos kainas už kilogramą supirkto pieno bei pagaminto sviesto. Vyriausybė mokėjo susidariusį piniginį skirtumą už parduodamą užsienyje kilogramą sviesto žemesnėmis kainomis negu vidaus rinkoje. Tai neigiamai atsiliepė prekybai sviestu JAV rinkoje. JAV valdžia nutarė iš Lietuvos įvežamą sviestą apmokestinti papildomu, vadinamuoju išlyginamuoju muitu. Jo suma atitiko Lietuvos vyriausybės skiriamą piniginės paramos "Pienocentrui" sumą. Tai reiškė lietuviško sviesto eksporto į JAV sustabdymą. JAV valdžia tokiu būdu pirmiausia gynė savo fermerių interesus. "Pienocentras", brangiau parduodamas sviestą tradicinėse rinkose, per daug nesivargino ir nedėjo didelių pastangų, kad įsitvirtintų JAV rinkoje ir atsisakytų vyriausybės paramos. Lietuvos vyriausybė nematė būtinybės nutraukti savo piniginę paramą sviesto gamintojams, nors tai buvo pagrindinė JAV valdžios sąlyga norint atšaukti papildomą muitą.Reikšminiai žodžiai: Eksportas į JAV; JAV rinka; Lietuvos eksportas; Pienininkystė; Pienocentras; Užsienio prekyba; Dairying; Exports to the U.S.; Foreign trade; Lithuanian export; Pienocentras; USA market.

ENThe article deals with the Lithuanian milk produce export to the USA in the 4th Decade of the 20th Century. At that time the Pienocentras monopolised butter export and tried to expand the markets of its realisation. Since 1935 some tentative attempts had been made to find a niche in the USA marked noted for its high requirements and lower than European prices. When prices for butter decreased in foreign markets because of the world economic crisis, Lithuania‘s government started supporting butter producers and exporters by fixing stable prices for a kilogram of milk or produced butter inside the country. The government even compensated the differences of butter prices in the domestic and foreign markets, i.e. if the price for a kilogram of butter was less in a foreign market compared to that in Lithuania, the government compensated for the difference. The dumping policy of the Lithuanian government became widely known, and it negatively affected butter trade in the USA market. The USA government, naturally, defended the interests of their farmers; thus, the export of the Lithuanian butter into America was blocked. The issue of butter export into the USA was postponed for the future because the Lithuanian government, ignoring the conditions of the USA government, continued its financial support for the butter producers. [From the publication]

ISSN:
1392-0456; 2029-7181
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/20435
Updated:
2018-12-17 11:24:23
Metrics:
Views: 30    Downloads: 3
Export: