LTStraipsnio objektas – medžių, auginamų šalia žmogaus gyvenamojo būsto, mitologemos. Remiamasi istoriniais, tautosakos, tautodailės šaltiniais. Daroma prielaida, kad medžių mitologemos neabejotinai išlaikiusios senosios baltų religijos bruožus, yra simbolinės dievų pasireiškimo erdvės. Atskirai aptariamos ąžuolo, uosio, liepos mitologinės reikšmės, apibūdinamas bendras medžio, kaip pasaulio ašies, Visatos modelio, mitologinis vaizdinys. Remiantis nagrinėjamais duomenimis teigiama, kad ąžuolas buvo suvokiamas kaip Perkūno medis, uosis – teisybės, liepa – Laimos medis. Darbe aptariami ir būdingi pasaulio medžio vaizdiniai tautodailėje, visų pirma margučių raštuose, audinių ornamentuose, verpsčių ir prieverpsčių ornamentuose ir kt. Su senąja baltų religine tradicija susijusiomis medžių mitologemomis straipsnyje sugretinama ir tradicija į tam tikrus medžius kelti koplytėles. Jos taip pat reprezentuoja sakralaus centro funkciją. Daroma išvada, kad koplytėlės medyje įsiterpia į reikšmingo sakralinio objekto – lietuviško kryžiaus genezės seką: aukojimo medis – aukojimo stulpas – krikštas – koplytėlė medyje – stogastulpis ar koplytstulpis – kryžius. Teigiama, kad šis lietuviškojo religingumo fenomenas reprezentuoja istorinę pasaulėžiūros transformaciją bei tam tikrą ideologinių simbolių perimamumą, pasireiškiantį sinkretizmu, atspindi būdingą lietuvių etnokultūros bruožą – artumą gamtai.Reikšminiai žodžiai: Jos semantika; Koplytėlė medyje; Koplytėlės semantika; Liepa; Medžių mitologemos; Pasaulio modelis; Uosis; Ąžuolas; A small shrine fixed to the tree trunk; Ash; Lime; Lime-tree; Model of the world; Model of the world, oak; Mythologemes of trees; Mythologems of trees; Oak; Semantics; Semantics of the shrines; Shrine on a tree; Shrines in trees; Their semantic; Tree mitologemma's; Worldview model.
ENThe subject of the article is mythemes of trees grown near a person’s home. The article uses historical, folklore and folk art sources. It is reasonable to assume that mythemes of trees undoubtedly retained features of the old Baltic religion and are symbolic spaces in which gods showed themselves. The work individually discusses mythological meanings of the oak, the ash and the linden, and describes a general mythological image of a tree as a world axis and the model of the Universe. On the basis of the data examined, the article states that the oak was perceived as the tree of Perkūnas [thunder], the ash as the tree of the truth and the linden as the tree of Laima [fate, destiny]. The work also explores typical images of the world tree in folk art, in particular in Easter egg patterns, fabric and spindle ornaments etc. The article compares a tradition to put chapels on certain trees to mythemes of trees related to the old Baltic tradition. Chapels also represent the function of the sacral centre. The article concludes that tree chapels intervene in the genesis sequence of the significant sacral object – the Lithuanian cross: sacrificial tree – sacrificial pole – baptism – tree chapel – roofpole or chapelpole – cross. The article says that this phenomenon of Lithuanian religiosity represents a historical transformation of world outlook and a certain continuity of ideological symbols in the form of syncretism, and reflects a typical quality of Lithuanian ethnoculture – closeness to nature.